tiistai 13. toukokuuta 2014

Pohdintaa matkailun sähköisestä liiketoiminnasta ja sen arvosta


Photo by cyberscooty
Varasin tänään hotellihuoneen Budapestistä. Ostokseni tein Booking.com –verkkokaupassa, arvoketju on käsite, joka kuvaa tuotteen kehittymistä valmiiksi tuotteeksi ideasta alkaen. Jokainen arvoketjun vaihe nostaa tuotteen arvoa. Hotellihuoneen myynnissä yksittäisiä vaiheita voisi olla brändäys, tuotekehitys, markkinointi, myyntiprosessi ja lopullinen majoittuminen sekä jälkimarkkinointi. Internet on mullistanut matkailussa tuotteen arvoketjun ihan uusiin ulottuvuuksiin, verkossa on oltava. Verkko on tuonut arvoketjuun myös suosittelun ja sosiaalisen median. Verkkokaupassa matkailuala ylipäätänsä on isoin ryhmä ja se jo itsessään kertoo että jos kilpailussa haluaa olla mukana, on verkkokauppa oltava. Jakelukanavat on mietittävä tarkkaan, ylipäätänsä sähköinen markkinointi on suuressa roolissa matkailualalla. Verkkokauppa matkailualalla on tuonut myös ihan uuden ulottuvuuden suosittelulle. Kuten kerroin esimerkissäni, tein lopullisen päätöksen muiden asiakkaiden kokemuksien ja palautteiden pohjalta. Sosiaalisen median merkitystä ostopäätöksiin ei pidä väheksyä, Tripadvisor, Facebook, Twitter, Instagram… Näissä kaikissa jaetaan niin hyviä kuin huonoja kokemuksia lomakohteista ja matkailuyrityksistä.

melkoisen nopeasti tein ostopäätöksen. Ostopäätökseen vaikutti hotellin sijainti, siisteys, yöpymisen hinta ja ennen kaikkea lopulliseen päätökseen muiden asiakkaiden kokemukset ja palautteet, joista he olivat sivustolle kirjoittaneet. Kaupan käynnin

Miten matkailuyritys voi ottaa kaiken hyödyn internetistä?

Markkinointi
Eri kokoisilla yrityksillä on mahdollisuus päästä kilpailuun mukaan, myös pienillä yrityksillä on välineitä käytössä löydettävyyden parantamiseen. Hakukoneoptimointi on oltava kunnossa, mitä parempi hakukoneoptimointi sen parempi on sijoitus myös arvoketjussa. Sähköisen kaupan myötä myös asiakastietojen kerääminen on helppoa, ja nämä pitäisi osata oikein hyödyntää. Asiakkaiden tarpeet on helpompi tunnistaa ja siten saada lisäkauppaa aikaiseksi. Niin, tämäkin nostaa tuotteen arvoa ja on osa sähköistä markkinointia.

Jakelukanavat
Meillä on käytössä hyviä kanavia, on löydettävä ne kanavat joissa asiakkaat jo ovat jotta pysytään arvoketjussa jakelukanavienkin osalta hyvässä sijoituksessa

Verkkokauppa
Ostaminen on tehtävä helpoksi. Verkkokaupan on oltava toimiva, luotettava ja helppo käyttää. Asiakas voi muutamalla klikkauksella varata huoneen. Saavutettavuuden parantuminen internetin myötä (jos se on osattu hyödyntää) parantaa asemia arvoketjussa.
Asiakaspalvelu
Asiakaspalvelun tulee olla toimivaa myös verkkokaupassa. Asiakaspalvelu on muuttunut interaktiivisemmaksi ja tätä voidaan käyttää myös sosiaalisessa mediassa. Asiakaspalautteiden kerääminen sähköisesti on helpottunut verkkokaupan myötä. Asiakkaalta voidaan kysyä heti matkan jälkeen mielipidettä reissusta.
Nämä kohdat pätee enemmän matkailualan b-to-c –kaupassa. B-to-B puolella markkinointiin liittyen pätee oikeastaan samat asiat, mutta verkkokauppa on eri asia. Matkailualalla toki myös b-to-b –puolella lentoja ja hotellihuoneita varataan online, mutta ehkäpä palvelutuotteiden ostamista voisi tehostaa myös. Mm. hotellien kokous- ja tyhy-kauppaa. Tässä tuotteistaminen on kaiken lähtökohta, mutta myös resurssien varaukset tulisi toimia moitteettomasti.

Ohjaavatko globaalit jakelujärjestelmät matkailuyritysten sähköistä kauppaa?

Suosittuja globaaleja jakelukanavia ovat mm. hotels.com, booking.com ja Trivago. Monelle yritykselle nämä ovat tärkeitä näkyvyyden kannalta ja  kotimaisille majoitusyrityksille useimmiten yksi ainoista kanavista saada ulkomaisia matkailijoita. Tärkeää majoitusyrittäjän on seurata myynnin kehittymistä ja hinnoittelua. Tämä liittyy olennaisesti siihen miten globaaleilla jakelujärjestelmillä voidaan ohjata kaupankäyntiä omalta osaltaan. Sosiaalisen median hyödyntämistä Revenue Managementissa olen käsitellyt aikaisemmassapostauksessani jos haluat tästä lukea tarkemmin

Tuntuuko verkkokauppa ja verkkomarkkinointi yhdeltä isoreikäiseltä kalaverkolta?

Photo by johnny-automatic
Mitä jää verkkoon kiinni? Osataanko verkot laittaa oikeaan paikkaan ja oikeaan asentoon, osataanko saalis kerätä oikeaan aikaan ylös? Monelle varsinkin pienelle matkailuyritykselle verkko voi tuntua juuri suurelta kysymykseltä ja siksi olisi hyvä miettiä miten lähteä liikenteeseen. Osaamiseen   Asiantuntija-apua on myös aina saatavilla, jos tuntuu että omat tiedot ja taidot eivät riitä.
kannattaa panostaa eli kouluttaa itseä ja henkilökuntaa. Suunnittelu on kaiken a ja o. Ei kannata vähän kokeilla sitä sun tätä, vaan tehdä selkeät suunnitelmat internetmarkkinoinnille ja verkkokaupalle. Seuranta on myös osa tätä isoa prosessia joka jatkuu koko ajan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti