lauantai 3. toukokuuta 2014

Giellajohkalle sopivat jakelukanavat


Kuva: www.giellajohka.fi
Giellajohka on Pohjois-Suomessa Kielajoen varrella, Muotkatuntureiden ja Kevon luonnonpuiston läheisyydessä sijaitseva matkailualan yritys, joka tarjoaa majoituspalveluita, saunomis- sekä ruokailumahdollisuuksia. Mahdollisuuksia Giellajohkassa on ihailla revontulia, kalastaa, vaeltaa ja nauttia luonnonrauhasta. Nyt Giellajohkalla on suunnitelmissa ottaa askel sähköiseen kauppaan ja tehtävänä on kartoittaa mitä kanavia tälle yritykselle voisi suositella ajatellen eri maalaisia kohderyhmiä.

Yrityksellä on  omat nettisivut, joilta löytyy kieliversioita. Koska yritys haluaa laajentaa sähköistä markkinointia myös ulkomaille, sekä perustaa verkkokaupan, olisi hyvä perustaa omat domainit ulkomaille. Esim. nyt saksankieliset sivut löytyvät osoitteesta www.giellajohka.fi/de kun ne olisi hyvä löytyä suoraan www.giellajohka.de sivustolta. Syynä on se että hakukoneet löytäisivät mm. saksan googlesta Giellajohkan helpommin. Huomattava on myös se että internetsivujen sisältö on kieliversiossa vajaavainen. Sisällötuottoon olisi panostettava lisää. Giellajohkalla on myös Facebook-sivut. Omaa verkkokauppaa Giellajohkalla ei vielä ole, mutta tällä hetkellä jakelukanavina toimii mm.  www.booking.com, www.tripadvisor.com, www.trivago.fi sekä http://www.fi.kayak.com. Lisäksi myös kalastussivustolla Kalapaikka.net tarjotaan Giellajohkan palveluita myös paikalliselta VisitInari-sivustolta, www.fishing.fi  sekä inarilapland.fi –sivulta löytyy Giellajohka.

Iso-Britannia


Brittituristien määrä on  pysynyt MEK majoitustilastojen mukaan yli 400 000 matkailijan määrissä jo kymmenisen vuotta, poislukien vuoden 2010, jolloin määrä tippui alle 400 000. Vuonna 2013 brittituristien määrä Suomessa oli 456 257. MEKin mukaan britit tekevät lomapäätöksensä huomattavasti tavallista aiemmin, joten markkinoinnissa kannattaa olla ajoissa liikenteessä.  Juuri ilmestyneen Association of British Travel Agents ABTA:n julkaisemantutkimuksen mukaan 62%  ulkomaan matkoista ostettiin matkatoimiston tai matkanjärjestäjän kautta ja 29% online-varauskanavilta. Online-varauksia tehdään eniten tietokoneelta, joskin kännykkä ja  iPad varaukset ovat suosituin varausväline nuorten keskuudessa. Ensi kesälle on tulossa mm. eläinten katselua ja hyvinvointilomailutarjontaa.  Briteille tärkeää on että nettisivut ovat kunnossa. Sivuilla pitää olla upeita kuvia, selkeä, lyhyt ja houkutteleva teksti ja tuotteiden hinnat ovat paras myyntivaltti ja tuotteiden pitäisi olla helposti ostettavissa. Matkanjärjestäjiltä on tullut viestiä tuotekehitykseen mm. paikallisen ruoan (osaksi itse kerättynä ja valmistettuna) osalta, sekä paikallisiin tutustumista, Paketointi tulee rakentaa houkuttavilla kuvilla ja viesteillä, on se sitten makkaranpaistoa tai lumilinnan rakentamista. Asiakaslähtöisyys on aina kaiken a ja o briteille.

Jakelukanavat:
Kuva: www.giellajohka.fi


Googlen mukaan brittien ostamista lomista noin 80% pohjautuu online hakuun ja varaukseen. Britit ovatkin ahkerin online varaajakansallisuus. Suosituimmat hakusanat ovat ”cheap” ja ”discount”. Tämä kannattaa ottaa huomioon.

Tärkeimmät online-toimijat ovat: lastminute.com, expedia.co.uk travelsupermarket.com, opodo.co.uk, travelocity.co.uk; lowcostholidays.co.uk; teletexholidays.co.uk, travelzoo.com, dealchecker.co.uk. Näiden lisäksi isojen ketjujen omat online varaussysyteemit ja halpalentoyhtiöiden omat online sivut. Näistä Giellajohka voisi valita expedian. Lisäksi aktiviteetti- ja luontolomailuun liittyviä tärkeitä kanavia voisivat olla Activities Abroad (britannian johtavia perheaktiviteettilomamatkoja myyvä yritys, jolla mm. myös revontulimatkoja, Escape 2 Skandinavia, Walks Worldwide,  ja Magic of Lapland.

Saksa


Saksalaisten turistien määrät ovat tilastojen mukaan viimevuosina olleet yli 500 000 matkustajan luokkaa. Luonto ja luonnonrauha on tiedetysti  houkutellut aina saksalaisia Suomeen ja näin on edelleen vaikka saksalaisten matkailijoiden määrä on vähentynyt jopa 6 % vuodesta 2012 verrattuna vuoteen 2013.

Saksalainen kuluttaja haluaa panostaa laatuun. Seuraavassa muutamia trendejä, joista suomalainen matkailuelinkeino ja Giellajohkakin voisi hyötyä: skandinaavian kiertomatka ovat nousussa ja pyöräilylomilla haetaan seikkailuja yli rajojen.  Suomen hintataso on noussut jälleen ja samalla kilpailijamme ovat panostanee merkittävästi enemmän markkinointiin alueella. Nämä varmasti vaikuttavat saksalaisten matkailijoiden määrään. Saksalaiset reagoivat vahvasti kestäviin arvoihin, joten erilaisia sertifikaatteja kannattaa hyödyntää. Jakeluteiden digimurros jatkuu ja Saksakin on pikkuhiljaa siirtymässä onlinevaraamiseen.


Saksassa on paljon matkanjärjestäjiä ja matkatoimistoja. Missään muualla ei ole niin kattavaa matkatoimistoverkkoa tuotteen jakeluun kuin Saksassa. Kaikki matkanjärjestäjät ovat jossain muodossa online paitsi bussimatkanjärjestäjät. Tärkeitä Suomen kannalta olevia matkanjärjestäjiä ovat: Service Reisen Giessen, Behringer Touristik, fintouring, Wolters Reisen, Dertour, Troll Travel, Kontiki Reisen, Falcon Travel, Prima Reisen. Näiden kanssa yhteistyötä myös online-jakelukanavien osalta kannattaisi tehostaa.

Lisäksi kohdennetusti vaellusmatkailijoita ja kalastusmatkailijoita voisi tavoittaa:

Schulz Aktiv Reisen Sivustolla on onlinetuotteita luontomatkailijoille ja on yksi Saksan suurimmista vaellus- ja aktiviteettimatkanjärjestäjistä. Sivusto on helppokäyttöinen ja sen kautta myydään Suomea.

cGTouristic: Sivustolla on laaja valikoima vaellustuotteita ja on kiinnostava, kävijämäärä on n. 50 000/kk ja seiltä haetaan vaellusmatkoja sekä mökkejä, joita nimenomaan Giellajohkakin tarjoaa.

Japani


Japanilaisten ei tarvitse tulla Suomeen katsomaan kirsikkapuita, mutta näitäkin täältä löytyy. Kuva kotikaupungistani Keravalta tällä viikolla.

Kolmanneksi kohdemaaksi valitsin Japanin sillä japanilaista kohderyhmää Giellajohkalla on jo valmiina internetsivujen kieliversioiden mukaan. Japanilaisia matkailijoita on Suomessa edellisiä vähemmän, n. n. 200 000/matkailijaa/vuosi. Mutta kasvua on ollut kokoajan, vuodesta 2012 matkailijoiden määrä on noussut jopa 16,4 %.
Tässä muutamia japanilaisten matkailuun liittyviä trendejä: uutta potentiaalia löytyy edelleen metsä ja järvi –aiheista, suomen kieli herättää kiinnostusta japanilaisissa,  skandinaavinen ruoka on uusi trendi Japanissa, mahdollisuus tavata paikallisia.
Suomen kannalta uusia potentiaalisia jakelukanavia ovat Matkanjärjestäjien suoramyyntiosastot: Net Travel Service (Tumlare Corporation), μ (Miki Tourist)
Rakuten Travel: verkkokauppana toimintansa aloittanut verkkomatkatoimisto. Laajentunut ostettuaan useita hotellivarausyhtiöitä.
Nankai Travel International on myös yksi verkkomatkatoimisto, jota Giellajohkakin voisi kartoittaa ja kokeilla.

Suomi


Tärkeänä kohderyhmänä Giellajohkalla on tietysti suomalaiset. Verkkokaupan tulee olla toimiva, helppokäyttöinen sekä selkeä. Tärkeää olisi että omaan verkkokauppaan löydetään, jos oma verkkokauppa perustetaan. Silloin mm. googlen hakukoneoptimointi tulee olla kunnossa. Hakukoneoptimoinnissa tulee miettiä kunnolla kohderyhmät ja toteutettava niin että kyseiset kohderyhmät, kuten kalastajat löytävät sivustolle. Kalastusaiheisia ja retkeilyaiheisia blogeja on paljon, näitä voisi hyödyntää myös markkinoinnissa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti