![]() |
Kuva: www.giellajohka.fi |
Yrityksellä on omat
nettisivut, joilta löytyy kieliversioita. Koska yritys haluaa laajentaa
sähköistä markkinointia myös ulkomaille, sekä perustaa verkkokaupan, olisi hyvä
perustaa omat domainit ulkomaille. Esim. nyt saksankieliset sivut löytyvät
osoitteesta www.giellajohka.fi/de kun ne olisi hyvä löytyä suoraan www.giellajohka.de
sivustolta. Syynä on se että hakukoneet löytäisivät mm. saksan googlesta
Giellajohkan helpommin. Huomattava on myös se että internetsivujen sisältö on
kieliversiossa vajaavainen. Sisällötuottoon olisi panostettava lisää.
Giellajohkalla on myös Facebook-sivut. Omaa verkkokauppaa Giellajohkalla ei
vielä ole, mutta tällä hetkellä jakelukanavina toimii mm. www.booking.com, www.tripadvisor.com, www.trivago.fi sekä http://www.fi.kayak.com. Lisäksi myös
kalastussivustolla Kalapaikka.net tarjotaan
Giellajohkan palveluita myös paikalliselta VisitInari-sivustolta, www.fishing.fi
sekä inarilapland.fi –sivulta löytyy
Giellajohka.
Iso-Britannia
Brittituristien määrä on pysynyt MEK majoitustilastojen mukaan yli
400 000 matkailijan määrissä jo kymmenisen vuotta, poislukien vuoden 2010,
jolloin määrä tippui alle 400 000. Vuonna 2013 brittituristien määrä
Suomessa oli 456 257. MEKin
mukaan britit tekevät lomapäätöksensä huomattavasti tavallista aiemmin, joten
markkinoinnissa kannattaa olla ajoissa liikenteessä.
Juuri ilmestyneen Association of British Travel Agents ABTA:n julkaisemantutkimuksen mukaan 62% ulkomaan
matkoista ostettiin matkatoimiston tai matkanjärjestäjän kautta ja 29%
online-varauskanavilta. Online-varauksia tehdään eniten tietokoneelta, joskin
kännykkä ja iPad varaukset ovat
suosituin varausväline nuorten keskuudessa. Ensi kesälle on tulossa mm.
eläinten katselua ja hyvinvointilomailutarjontaa. Briteille tärkeää on että nettisivut ovat
kunnossa. Sivuilla pitää olla upeita kuvia, selkeä, lyhyt ja houkutteleva
teksti ja tuotteiden hinnat ovat paras myyntivaltti ja tuotteiden pitäisi olla
helposti ostettavissa. Matkanjärjestäjiltä on tullut viestiä tuotekehitykseen
mm. paikallisen ruoan (osaksi itse kerättynä ja valmistettuna) osalta, sekä
paikallisiin tutustumista, Paketointi tulee rakentaa houkuttavilla kuvilla ja
viesteillä, on se sitten makkaranpaistoa tai lumilinnan rakentamista.
Asiakaslähtöisyys on aina kaiken a ja o briteille.
Googlen mukaan brittien ostamista lomista noin 80% pohjautuu
online hakuun ja varaukseen. Britit ovatkin ahkerin online varaajakansallisuus.
Suosituimmat hakusanat ovat ”cheap” ja ”discount”. Tämä kannattaa ottaa
huomioon.
Tärkeimmät online-toimijat ovat: lastminute.com,
expedia.co.uk travelsupermarket.com, opodo.co.uk, travelocity.co.uk;
lowcostholidays.co.uk; teletexholidays.co.uk, travelzoo.com, dealchecker.co.uk.
Näiden lisäksi isojen ketjujen omat online varaussysyteemit ja
halpalentoyhtiöiden omat online sivut. Näistä Giellajohka voisi valita
expedian. Lisäksi aktiviteetti- ja luontolomailuun liittyviä tärkeitä kanavia
voisivat olla Activities Abroad (britannian johtavia perheaktiviteettilomamatkoja myyvä yritys, jolla mm. myös revontulimatkoja, Escape 2 Skandinavia, Walks Worldwide, ja Magic of Lapland.
Saksa
Saksalaisten turistien määrät ovat tilastojen mukaan
viimevuosina olleet yli 500 000 matkustajan luokkaa. Luonto ja
luonnonrauha on tiedetysti houkutellut
aina saksalaisia Suomeen ja näin on edelleen vaikka saksalaisten matkailijoiden
määrä on vähentynyt jopa 6 % vuodesta 2012 verrattuna vuoteen 2013.
Saksalainen kuluttaja haluaa panostaa laatuun. Seuraavassa
muutamia trendejä, joista suomalainen matkailuelinkeino ja Giellajohkakin voisi hyötyä:
skandinaavian kiertomatka ovat nousussa ja pyöräilylomilla haetaan seikkailuja
yli rajojen. Suomen hintataso on noussut
jälleen ja samalla kilpailijamme ovat panostanee merkittävästi enemmän
markkinointiin alueella. Nämä varmasti vaikuttavat saksalaisten matkailijoiden
määrään. Saksalaiset reagoivat vahvasti kestäviin arvoihin, joten erilaisia
sertifikaatteja kannattaa hyödyntää. Jakeluteiden digimurros jatkuu ja Saksakin
on pikkuhiljaa siirtymässä onlinevaraamiseen.
Saksassa on paljon matkanjärjestäjiä ja matkatoimistoja.
Missään muualla ei ole niin kattavaa matkatoimistoverkkoa tuotteen jakeluun
kuin Saksassa. Kaikki matkanjärjestäjät ovat jossain muodossa online paitsi
bussimatkanjärjestäjät. Tärkeitä Suomen kannalta olevia matkanjärjestäjiä ovat:
Service Reisen Giessen, Behringer Touristik, fintouring, Wolters Reisen,
Dertour, Troll Travel, Kontiki Reisen, Falcon Travel, Prima Reisen. Näiden
kanssa yhteistyötä myös online-jakelukanavien osalta kannattaisi tehostaa.
Lisäksi kohdennetusti vaellusmatkailijoita ja
kalastusmatkailijoita voisi tavoittaa:
Schulz Aktiv Reisen: Sivustolla on onlinetuotteita luontomatkailijoille ja
on yksi Saksan suurimmista vaellus- ja aktiviteettimatkanjärjestäjistä. Sivusto
on helppokäyttöinen ja sen kautta myydään Suomea.
cGTouristic: Sivustolla on laaja
valikoima vaellustuotteita ja on kiinnostava, kävijämäärä on n. 50 000/kk
ja seiltä haetaan vaellusmatkoja sekä mökkejä, joita nimenomaan Giellajohkakin
tarjoaa.
Japani
![]() |
Japanilaisten ei tarvitse tulla Suomeen katsomaan kirsikkapuita, mutta näitäkin täältä löytyy. Kuva kotikaupungistani Keravalta tällä viikolla. |
Kolmanneksi kohdemaaksi valitsin Japanin sillä japanilaista kohderyhmää Giellajohkalla on jo valmiina internetsivujen kieliversioiden mukaan. Japanilaisia matkailijoita on Suomessa edellisiä vähemmän, n. n. 200 000/matkailijaa/vuosi. Mutta kasvua on ollut kokoajan, vuodesta 2012 matkailijoiden määrä on noussut jopa 16,4 %.
Tässä muutamia japanilaisten matkailuun liittyviä trendejä: uutta potentiaalia löytyy edelleen metsä ja järvi –aiheista, suomen kieli herättää kiinnostusta japanilaisissa, skandinaavinen ruoka on uusi trendi Japanissa, mahdollisuus tavata paikallisia.
Suomen kannalta uusia potentiaalisia jakelukanavia ovat Matkanjärjestäjien suoramyyntiosastot: Net Travel Service (Tumlare Corporation), μ (Miki Tourist)
Rakuten Travel: verkkokauppana toimintansa aloittanut verkkomatkatoimisto. Laajentunut ostettuaan useita hotellivarausyhtiöitä.
Nankai Travel International on myös yksi verkkomatkatoimisto, jota Giellajohkakin voisi kartoittaa ja kokeilla.
Suomi
Tärkeänä kohderyhmänä Giellajohkalla on tietysti suomalaiset. Verkkokaupan
tulee olla toimiva, helppokäyttöinen sekä selkeä. Tärkeää olisi että omaan
verkkokauppaan löydetään, jos oma verkkokauppa perustetaan. Silloin mm. googlen
hakukoneoptimointi tulee olla kunnossa. Hakukoneoptimoinnissa tulee miettiä
kunnolla kohderyhmät ja toteutettava niin että kyseiset kohderyhmät, kuten
kalastajat löytävät sivustolle. Kalastusaiheisia ja retkeilyaiheisia blogeja on
paljon, näitä voisi hyödyntää myös markkinoinnissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti