torstai 8. toukokuuta 2014

Sähköistä asiakaspalvelua matkailijalle



Kuva: www.paivakumpu.fi
Onko asiakaspalvelu vähentynyt sähköisen kaupankäynnin myötä? Äkkiseltään ajateltuna asiakkaan ja henkilökunnan välinen vuorovaikutus on vähäisempää silloin kun kauppaa käydään verkkokaupassa kuin kivijalkakaupassa. Ainakin verkkokaupassa jää väliin se ensi kontakti mikä matkatoimistoon mennessä tapahtuu: ”Hei, olisinko voinut jotenkin auttaa”. Tosin tähänkin on tullut uusia välineitä, live-chat mahdollistaa tämänkin. Mahdollinen asiakaspalvelun yhteydenotto lähtee yleensä asiakkaan aloitteesta. On tärkeää että verkkokaupassakin on tarjolla selkeät yhteydenottomahdollisuudet. Ja tietysti niiden on toimittava moitteettomasti. Tällaisia mahdollisuuksia ovat yleensä, näistä tulisi valita 5 itselle toimivaa:
  •      Kuvalliset online palvelut
  •      Kuvalliset asiakaspalvelupuhelimet tai soittopyyntömahdollisuus
  •      Pikaviestimet; Windows Messenger, Skype
  •      Sosiaalinen media Twitter, Facebook, TripAdvisor
  •      Kysy kaverilta toiminnot
  •      Vertailu ja suosittelupalvelut
  •      FAQ eli usein kysytyt kysymykset esim. Alppimatkat
  •      Kyselylomakkeet
  •      Kivijalkamyymälän tiedot
  •      Asiakaspalvelusta vastaavien henkilöiden nimet ja puhelinnumerot,sähköpostiosoite
  •      Youtube -video asiakaspalvelun yleisimmin kysytyissä kysymyksissä
  •      Nauhoitettu asiakaspalvelutiedote
  •      Teksti- tai multimediapalauteviestit
  •      QR-koodit
                                                                                                                                
Reaaliaikaisessa asiakaspalvelussa on otettava huomioon se seikka, että asiakkaat tekevät ostoksensa yleensä ilta-aikaan.Asiakaspalveluun liittyy olennaisesti myös asiakkaan odottama laatu ja lopulta se koettu laatu. Asiakkaan odottama laatu syntyy markkinointiviestinnän, yrityskuvan, suusanallisen viestinnän ja asiakkaiden tarpeiden pohjalta. Kokonaislaatuun sitten vaikuttaa lisäksi se miten verkkokauppa on toiminut, mitä palveluja on saatu ja ja miten kaikki on teknisesti toiminut maksamisesta lähtien.  Verkkokaupan asiakaspalveluun on sovellettava samoja laatukriteereitä kuin perinteisempäänkin asiakaspalveluun. Mittareita ovat mm. luotettavuus, reagointikyky, pätevyys, saavutettavuus, kohteliaisuus, viestintä, uskottavuus, turvallisuus, asiakkaan ymmärtäminen, palveluympäristö, vaihtoehtoisuus, käytettävyys, henkilökohtaisuus.

Asiakaspalvelu matkailun verkkokaupassa

Ennen matkaa
Kuvakaappaus: www.tahko.com
huomaa verkkokaupassa näkyvät yhteystiedot ja livechatmahdollisuus.

Ennen matkavarausta etsitään tietoa matkakohteesta, tehdään hintavertailua ja haetaan muiden matkustajien kokemuksia ja mielipiteitä. Näillä mielipiteillä voi olla hyvinkin suuri merkitys varattaessa esim. hotellia. Siksi matkailuyrittäjän on hyvä seurata mitä verkossa puhutaan heidän palveluistaan ja pyrittävä tietysti siihen, että palaute jota asiakkaat levittävät verkossa  mm. sosiaalisessa mediassa. olisi mahdollisimman positiivista. Varattaessa verkossa matkaa, lähetetään yleensä varausvahvistus sähköpostitse. Tämän jälkeen voi olla erilaisia keinoja käsitellä matkavaraukseen liittyviä asioita. Varauksesta on tärkeä löytyä kaikki olennainen tieto matkasta, mutta tässä vaiheessa on hyvä mahdollistaa myös lisämyynti. Asiakkaan ostaessa tuotetta, kannattaa miettiä lisämyynnin mahdollisuus mahdollisimman käteväksi asiakkaalle. Se voidaan kokea jopa hyvänä asiakaspalveluna. Jos asiakas tarvitsee lisätietoa niin sitäkin tulisi olla helposti saatavilla.
Kuvakaappaus Ruka-Kuusamon Facebook-sivulta.
Näin matkan aikana voidaan mainostaa ajankohtaisia tapahtumia.
Matkan aikana
Matkan aikana asiakasta voidaan palvella sosiaalisessa mediassa tai asiakaspalvelumahdollisuus pitää tarjota myös muilla keinoin. Verkkosivuilta on tärkeä löytyä yhteystiedot myös mobiiliversioissa esim. niin että asiakkaan on helppo mobiiliversiosta soittaa hotelliin tai matkakohteeseen.




Matkan jälkeen
Matkan jälkeen voidaan lähettää asiakastyytyväisyyskysely esim. sähköpostitse. Myös jälkimarkkinointi on tärkeä osa verkkokauppaa, asiakaspalautteen lisäksi voidaan  myydä lisää asiakkaalle tuotteita, joista hän pitää. Tai vaikkapa seuraavaa matkaa. Se tylsempi puoli asiakaspalvelussa on jälkikäteen reklamaatioiden hoito. Näitä väistämättä tulee ja on tärkeää olla toimintatavat tähänkin suunniteltuna, sillä asiakas muistaa tilanteen ja sen miten asiakaspalvelija reklamaatioon reagoi. Reklamaatiot pitää ottaa myös positiivisena asiana liittyen yritystoiminnan kehittämiseen. On parempi, että asiakas jättäää palautetta ja näin päästään korjaamaan toimimattomia asioita prosesseissa sekä kehittämään tuotteita ja toimintoja. Usein asiakas vaan jättää ostamatta tai tulematta seuraavalla kerralla. Jos asiakas jättää valituksen, tulisi pyrkiä soittamaan asiakkaalle ja kuuntelemaan ongelma,  myöntää virhe, pyytää anteeksi, jättää vähättelyt ja selittelyt ja syyttelyt. Ei kannata vierittää vastuuta myöskään eteenpäin ja on hyvä pyrkiä yllättämään asiakas positiivisesti ja tietysti lisäksi korjata ongelma. Reklamaatioiden hoito on osa asiakaspalvelua. Tässä esimerkkinä Aurinkomatkojen palalute- ja reklamaatiolomake.


Lähteenä käytetty: Verkkokaupan käsikirja, Tero Lahtinen (2013)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti