Käsittelin aikaisemmassa postauksessa sitä olemmeko putoamassa digikelkasta.
Mobiilisti on oltava mukana, jos haluaa ylläpitää myyntiä verkkokaupassa. V.
2015 yli 90% myytävistä puhelilmista on älypuhelimia, mobiilit googlehaut ovat
vuoden 2010 lopusta lähtien kasvanut 100% kvartaalissa. Niin, kyllä
verkkokaupan pitäisi toimia mobiilisti – varsinkin matkailualalla kun ne
asiakkaat voivat olla juuri esimerkiksi ajamassa läheltä ja olisi autonpenkiltä
mobiilia varausta tekemässä.
Googlen mukaan 41% aikuisista ja 76% älypuhelinten
omistajista ovat ajatelleet käyttävänsä lomasuunnitteluun älypuhelinta. Tämä
tarkoittaa myös kokoajan kasvua mobiilikaupassa matkailualalla. Erityisesti viikonloppuisin
mobiilikauppa kasvaa, tämä täytyy markkinoijien myös tiedostaa. Artikkelissa
puhutaan myös ”poikki-laitteellisesta” käytöksestä eli käyttäjät vaihtavat
mobiilista pc:lle ja myös kivijalkakauppaan. Eli kaikki jakelukanavat tulisi
toimia.
Euroopassa asuu 820 miljoonaa ihmistä, 529 miljoonaa ihmistä
käyttää internetiä ja 250 miljoonaa ihmistä ostaa netistä. Lisää dataa löytyy täältä
Rossini Angelo kertoo blogissa mobiilimatkatoimistojen (MTA)
kasvusta
Hänkin puhuu siitä kuinka nykypäivän kuluttajasta on tullut
entistä enemmän monikanavainen. Surffailee tv:n, pc:n ja älypuhelimen ja muiden
myyntikanavien välillä. Hän pohtii kuinka olemme siirtymässä mobiiliin
matkatoimistiokauppaan mikä tarkoittaa sitä että matkailualalla pitää nopeasti
omaksua nämä myyntitavat ja teknologia sekä palveluaustat.
Mitä mobiilissa
verkkokaupassa on otettava huomioon?

VR mobiilikauppa on toimiva

Käytettävyys
Koska mobiili näkyvyys on pienempi kuin tietokoneella, tulee
mobiiliversion olla selkeä ja mahdollisesti hieman tiiviimpi kuin normaalisti
netissä. Ominaisuuksia voidaan rajoittaa, kunhan linkitykset täysverioon
toimivat. Klikattavien kohteiden tulee olla tarpeeksi suuria ja tarkkoja.
Hyödynnä erityisominaisuuksia
Älypuhelimella voi lukea QR-koodeja, navidoida ja JOPA
soittaa, joten näitä toimintoja kannattaa hyödyntää myös verkkokaupassa.
Luotettavuus
Jotta asiakas ostaa, on hänen koettava myös mobiilikauppa
turvalliseksi ja luotettavaksi. Muista esittää olennaiset tiedot selkeästi
tilauksen vahvistuksessa.
Sopimuskumppanin ikä
Tarkista sopimuskumppanin ikä ja tarkista että tunnistaminen
on luotettava, myös alaikäisten erityisasemaan mobiilipalvelujen käyttäjinä ja
markkinoinnin kohteena on otettava huomioon.
Maksaminen
Maksaminen myös mobiilikaupassa tulee tapahtua kätevästi ja
luotettavasti
Ollaanko verkkokaupassa valmiita mobiilikauppaan?
Mobiilikauppa on tullut jäädäkseen ja kasvaa koko ajan.
Kasvu osoittaa että viimeistään nyt verkkokauppiaiden tulisi tehdä iso harppaus
siihen suuntaan että verkkokauppa toimii mobiilisti pian. Eikä sitten ensi
vuonna.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti