lauantai 3. toukokuuta 2014

Pitäisikö toimia mobiilisti?



Käsittelin aikaisemmassa postauksessa  sitä olemmeko putoamassa digikelkasta. Mobiilisti on oltava mukana, jos haluaa ylläpitää myyntiä verkkokaupassa. V. 2015 yli 90% myytävistä puhelilmista on älypuhelimia, mobiilit googlehaut ovat vuoden 2010 lopusta lähtien kasvanut 100% kvartaalissa. Niin, kyllä verkkokaupan pitäisi toimia mobiilisti – varsinkin matkailualalla kun ne asiakkaat voivat olla juuri esimerkiksi ajamassa läheltä ja olisi autonpenkiltä mobiilia varausta tekemässä. 

Googlen mukaan  41% aikuisista ja 76% älypuhelinten omistajista ovat ajatelleet käyttävänsä lomasuunnitteluun älypuhelinta. Tämä tarkoittaa myös kokoajan kasvua mobiilikaupassa matkailualalla. Erityisesti viikonloppuisin mobiilikauppa kasvaa, tämä täytyy markkinoijien myös tiedostaa. Artikkelissa puhutaan myös ”poikki-laitteellisesta” käytöksestä eli käyttäjät vaihtavat mobiilista pc:lle ja myös kivijalkakauppaan. Eli kaikki jakelukanavat tulisi toimia.
Euroopassa asuu 820 miljoonaa ihmistä, 529 miljoonaa ihmistä käyttää internetiä ja 250 miljoonaa ihmistä ostaa netistä. Lisää dataa löytyy täältä
Rossini Angelo kertoo blogissa mobiilimatkatoimistojen (MTA) kasvusta 
Hänkin puhuu siitä kuinka nykypäivän kuluttajasta on tullut entistä enemmän monikanavainen. Surffailee tv:n, pc:n ja älypuhelimen ja muiden myyntikanavien välillä. Hän pohtii kuinka olemme siirtymässä mobiiliin matkatoimistiokauppaan mikä tarkoittaa sitä että matkailualalla pitää nopeasti omaksua nämä myyntitavat ja teknologia sekä palveluaustat.

Mitä mobiilissa verkkokaupassa on otettava huomioon?
VR mobiilikauppa on toimiva

Käytettävyys
Koska mobiili näkyvyys on pienempi kuin tietokoneella, tulee mobiiliversion olla selkeä ja mahdollisesti hieman tiiviimpi kuin normaalisti netissä. Ominaisuuksia voidaan rajoittaa, kunhan linkitykset täysverioon toimivat. Klikattavien kohteiden tulee olla tarpeeksi suuria ja tarkkoja. 

Hyödynnä erityisominaisuuksia
Älypuhelimella voi lukea QR-koodeja, navidoida ja JOPA soittaa, joten näitä toimintoja kannattaa hyödyntää myös verkkokaupassa.

Luotettavuus
Jotta asiakas ostaa, on hänen koettava myös mobiilikauppa turvalliseksi ja luotettavaksi. Muista esittää olennaiset tiedot selkeästi tilauksen vahvistuksessa. 

Sopimuskumppanin ikä
Tarkista sopimuskumppanin ikä ja tarkista että tunnistaminen on luotettava, myös alaikäisten erityisasemaan mobiilipalvelujen käyttäjinä ja markkinoinnin kohteena on otettava huomioon.

Maksaminen
Maksaminen myös mobiilikaupassa tulee tapahtua kätevästi ja luotettavasti

Kuluttajaviraston ohjeistukset on hyvä myös muistaa.

Ollaanko verkkokaupassa valmiita mobiilikauppaan?

Mobiilikauppa on tullut jäädäkseen ja kasvaa koko ajan. Kasvu osoittaa että viimeistään nyt verkkokauppiaiden tulisi tehdä iso harppaus siihen suuntaan että verkkokauppa toimii mobiilisti pian. Eikä sitten ensi vuonna.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti