perjantai 21. helmikuuta 2014

Konversion kehittäminen kylpylän nettisivuilla



Jos termi ”konversion kehittäminen” ei ole sinulle tuttu, niin tutustuthan aikaisempaan postaukseeni aiheesta. Konversioaste lasketaan toimenpiteiden (tässä verkko-ostosten) määrä/nettikävijöiden määrä x 100.
Jotta nettisivujen konversiota voidaan kasvattaa, pitää ensin määritellä nettisivujen tavoitteet. Onko tavoitteena saada mahdollisimman moni tekemään verkkokaupasta hotellivarausta?  Tässä postauksessa otan lähtökohdaksi tämän. Mitä enemmän nettisivuille saadaan kävijöitä, sitä enemmän myös verkkokauppaa tehdään. Se, mikä on näiden suhde (eli konversio), riippuu monesta asiasta liittyen nettisivujen toimivuuteen. 


Kehittämisen kohteet

Opiskelutehtävänä oli valita jokin sivu, jota tutkisin sen osalta, miten saada kasvatettua sivun konversioastetta. Valitsin työnantajani Solaris Kylpylöiden kolmen kylpylän sivut, sillä halusin verrata näiden konversioastetta keskenään sekä sivujen rakennetta keskenään. Sivut ovat www.rauhalahti.fi www.summassaari.fi ja www.paivakumpu.fi. Jokaisella kylpylällä on sama visuaalinen ilme web-sivuilla, sekä sama ohjelma jolla nettisivut on rakennettu ja niitä päivitetään. Myös varausohjelma ja hotellivarausjärjestelmä ovat samat. Itse sivuja, linkityksiä niiden sisällä sekä verkkokaupan majoituspaketteja on rakennettu itse, jokainen hieman eri tavalla. Kylpylöistä konversioaste on suurin Kylpylähotelli Rauhalahdella. Summassaaren konversioaste on melkein puolet pienempi ja Päiväkummun pienin (otin vertailuajanjaksoksi 7/2013-12/2013).  Lisäksi yhteisen sivuston www.solariskylpylat.fi kautta voi tehdä varauksia ja mm. sähköpostimarkkinoinnissa lähetetty tarjouskanavakirje ohjaa kävijät varaamaan huoneita tai tarjouspaketteja näiden sivustojen kautta. Konversioaste yhteisillä sivuilla on suurin, johtuen todennäköisesti juuri tästä tarjouskanavakirjeestä, toisaalta tämä saa näyttämään itse talojen omien sivustojen konversioasteen pienemmältä.


Ideoita konversion kehittämiseksi

Yhteisiä
Sivustoilla on kaikilla sama palkki yläkuvan alapuolella, josta voi suoraan tehdä huonevarauksen. Pohja ja teksti on harmaa, olisiko tähän syytä vaihtaa väriä tai ainakin hieman suurentaa fonttia. Myös teksti ”varaa huone” pitäisi olla näkyvämpänä. Tarjoukset –pallo on jokaisella sivulla samassa kohtaa oikeassa reunassa. Tämä näkyy hyvin ja ohjaa kävijöitä tarjoussivuille. Onko varausmahdollisuus jopa liian upotettu sivustoon?

 
Sivuja päivittäessä, tulisi miettiä ”klikkaisinko itse eteenpäin” – ”ostaisinko juuri tältä sivulta” ? Olisi  myös tärkeää seurata mitkä polut toimivat nettisivuilla. Sivuja tulee kehittää sen pohjalta miten asiakas voi edetä sivustolla saadakseen tarvitsemansa palvelun. Sivujen kävijätilastoja, -polkuja ja konversion kehittymistä kannattaa seurata säännöllisesti google analyticsin avulla ja tehdä toimenpiteitä sivustoilla sen mukaisesti. Myös sisältö vaatii työtä aina. Toisin sanoen;  sisältö ei valmistu koskaan, sitä pitää muokata aina.  Kannattaa seurata sitä mikä myy ja mikä ei, minkä hintaiset tuotteet myyvät ja minä päivinä ja kellonaikoina kauppa käy ja tulisiko toimenpiteitä sen mukaan muuttaa.


Konsernin toisten kylpylöiden sivuja olisi hyvä seurata ja miettiä esim. miksi Rauhalahden sivustojen konversio on parempi. Myös kilpailijoiden sivustoja on tärkeä seurata ja miettiä mikä tekee meidän sivuista paremman ja kehittää ja ylläpitää niitä hyviä puolia ja taas miettiä mikä tekee meidän sivuista huonomman ja miettiä parannuskeinoja näihin voisi löytyä.


Kylpylähotelli Rauhalahti

  • Tapahtuma (tanssikalenteri) –sivusto on yksi käydyimmistä sivustoista, mutta siellä ei ole perus varauspalkin lisäksi isompaa moduulia, jossa houkuteltaisiin esim. tarjoussivulle. Tämä voisi lisätä sivujen konversiota.
  • Myös aktiviteettien alla on sivusto, jossa käydään hyvin paljon; ”jumpat, vesijumpat, kiipeilyt”.  Tällä sivulla voisi houkutella kävijöitä myös tarjoussivulle. Toisaalta,  koska kävijät ovat todennäköisesti enemmän paikallisia niin heitä  voisi ohjata lahjakorttikauppaan (tämä ei lisää konversiota huonevarausten osalta, mutta voisi lisätä lahjakorttikauppaa.)
  • Tarjoukset-sivusto toimii varausten osalta moitteettomasti, mutta onko sisältöä jokaisessa tarjouksessa liikaa. Jaksaako asiakkaat lukea tekstejä?

Kylpylähotelli Summassaari

  • Summassaaren tarjoussivun paketeissa sekä teatteripaketeissa on pinkki ”varaa” painike, mutta se ohjaa asiakkaat lähettämään myyntipalveluun sähköpostia. Tämän muuttaminen linkiksi suoraan verkkokauppaan, lisäisi varausten määrää verkossa.  Itse tarjoukset on hyvin esillä etusivulla, sekä rakenteeseen kuuluvassa ”harmaassa pallossa” . Lisäksi on tehty pinkki painike, josta pääsee tarjoussivulle.
  • Tapahtumakalenteri on yksi suosituimmista Summassaaren sivuista. Myös tämän sivun oikeaan reunaan voisi lisätä sisältöä, joka kannustaa varaamaan huonetta. Nyt siellä on tarjouspalkki, mutta voisiko olla isompi moduuli?  Samalla voisi miettiä tarvitseeko siinä reunassa olla ajankohtaista palstaa, kun kuitenkin itse sivustolla on tapahtumat lueteltu?
  • Summassaaren etusivulta ei ole suoraa linkkiä, mistä voi tilata e-kirjeen. Tämä kannattaisi lisätä, jotta asiakkaat tilaisivat aktiivisemmin e-kirjettä, joka taas osaltaan kannustaa ihmisiä tulemaan tulevaisuudessa uudelleen sivustolle sekä varaamaan huonetta tai tarjouspakettia.
Kylpylähotelli Päiväkumpu                                     

  • Tarjoussivusto on yksi vierailluimmista Päiväkummun www-sivuista. Tulisi huolehtia, että sivulla olevat tarjoukset ovat ajankohtaisia ja myyviä , lisäksi kannattaa tarkkaan miettiä mitä tarjoussivun oikeassa reunassa haluaa mainostaa, mistä asiakkaat haluavat lisätietoa. Tarjoussivulla pitäisi olla paketteja, jotka voi varata online eikä vain puhelimitse.
  • Tapahtumakalenteri on myös Päiväkummun yksi suosituimmista sivuista. Sivuun tulisi panostaa, esimerkiksi tapahtumasta linkki itse kyseisen tapahtuman sivulle, jos sellainen on.  Sivun oikeaan reunaan kannattaa lisätä mahdollisuus tilata uutiskirje esimerkiksi ajankohtaista-palstan tilalle.
     
  • Etusivun sisällön tulee olla aina ajankohtainen ja houkutteleva, oikeassa reunassa olevan ajankohtaistapalstan kärkenä on peruutettuja jumppatunteja, sivujen rakennetta pitäisi aina miettiä asiakkaan näkökulmasta.

Virheitä joihin sivustoilla usein sorrutaan

Tässä vielä muita yleisiä virheitä joita yleisesti ottaen helposti tehdään ja vaikuttavat osaltaan huonoon konversioon:


  • Ilmaisu sivustoilla on liian vaikeaa tai päinvastoin liian yleismaailmallista  -  ei erotuta.
  • Sivustolla on sama sisältö useissa eri osoitteissa – kilpaillaanko jo näkyvyydestä itsensä kanssa?
  • Sisältö ei ole mielenkiintoista eikä käyttäjän tarpeet täyty
Tässä vielä linkki Ilkka Kauppisen blogikirjoitukseen jossa pohditaan syitä matkailuyritysten heikoille konversioille.



Millä muilla seikoilla on merkitystä
Tässä vielä lisää muutamia asioita mitkä vaikuttavat konversion kasvuun

  • lisätieto- tai yhteydenottolomakkeen lähetysmahdollisuus

  • käyttäjien viipyminen pitkään tuotesivuilla (mielenkiintoisia kokonaisuuksia)

  • viestintä tukee konversiota. Keinot viestiä asiakkaalle ja vaikuttaa voivat vaihdella: suosituksia, kuvia, tiedon esittämisen tavat, fiilis

  • toimiva hakukoneoptimointi


Tällainen esitys tuli myös katsottua ennen tähän aiheeseenpaneutumista, ja sieltä poimittu tekstiin myös joitakin faktoja  (Sisällön optimointi ja konversio - Tietotalo Academy webinaarisarja,
Jarno Malaprade)



 


4 kommenttia:

  1. Teillä on visuaalisesti oikein kivat sivut, kuvat on hienot ja kutsuvat, teki heti mieli alkaa varaileen hemmottelulomaa aikuisille:) Pointtisi konversion kasvattamiseen oli kyllä hyviä ja etenkin tuo fontin suurentaminen tai jopa vaihtaminen kehotusten kohdalla voisi olla toimiva. Erottuisi paremmin muuten niin hienon harmonisilta sivuilta.

    VastaaPoista
  2. Kiitos kommenteista. Ei muuta kuin pientä irtiottoa varailemaan ;) Nyt se ois kyllä ansaittu. Itsellä on tämän rupeaman jälkeen ainakin niskat niin jumissa että joku kiva hierontakin vois tehdä aika kutaa.

    VastaaPoista
  3. Todella hyvä artikkeli! Ainoa asia mitä kritisoin on :" ainakin hieman suurentaa fontti" Eikun todella paljon suurentaa!

    VastaaPoista
  4. Perusteellisesti olet perehtynyt konversion parantamiseen sivustoillanne. Kysyt "onko varausmahdollisuus jopa liian upotettu sivustoon?" Mielestäni netin selaamisen yleissääntönä loogisesti mentäisiin ylhäältä alas. Solariksen sivuilla varaus tapahtuu kuitenkin vasemmalta oikealle. Voi olla, että tämä on hyvin henkilökohtainen mieltymys, mutta se heräsi mieleeni.

    VastaaPoista