Ihminen turvautuu helposti tuttuun ja turvalliseen ja muistelee menneitä hyviä aikoja. Kyllä ennen oli kaikki paremmin, silloin hiihdettiinkin kouluun kesät talvet! Kyllä me silloin lapsena kuule tehtiin kävyistä lehmiä ja leikittiin niillä! Niinpä niin. Kesällä hiihtämisessä pienimuotoinen kitka voi aiheuttaa ongelmia … Niin ja lapset nykyään luovat esimerkiksi käsittämättömiä youtube-videoita harrastuksistaan – kun meillä juuri ja juuri taisi olla videonauhuri. Mutta siis itse markkinointiin, kuinka markkinointisuunnitelman tekeminen on muuttunut maailman muuttuessa? Markkinointi on koko historian ajan perustunut viestintään yritykseltä kohderyhmälle, erilaisilla viestintävälineillä – yksisuuntaisilla sellaisilla.
Suurin muutos, kaikessa yksinkertaisuudessaan lienee se että
nykyään nettiaikakaudella markkinointi on vuorovaikutteista, ei enää
yksisuuntaista. Itse
markkinointia suunniteltaessa SOSTAC®-malli, jota olen alempana esitellyt
tarkemmin, toimii nyt ja on toiminut ennenkin. Vastaamalla yksinkertaisiin
kysymyksiin, on markkinointisuunnitelma luotu. Vastaukset mallin kysymyksiin ovat
muuttuneet ja monipuolistuneet netin tultua markkinoinnin tärkeäksi välineeksi.
Markkinointi on kuitenkin ollut muutama kymmentä vuotta sitten ja on nytkin sitä
että mietitään mitä myydään, miksi, milloin, miten…
Toiminnan muuttuminen
Toiminnot ovat muuttuneet paljon internetin
aikakaudella. On siirrytty yhä enemmän
palvelusta itsepalveluun, kaupasta verkkokauppaan ja sitä kautta internet on tuonut
yhtäläisiä markkinointimahdollisuuksia pienille yrityksille kuin mitä isoilla
on. Kuluttajien asema on myös muuttunut verkottumisen myötä, internet on tuonut
markkinointiin reaaliaikaisuuden ja se on muistettava koko ajan. Välineitä ja
tapoja on markkinointiin saatu iso määrä, niiden valinta ja samalla myös asiakassegmentointi
tulee olla tarkempaa. Maailma on auennut yksittäisille kuluttajille,
kilpailijoita on helpompi seurata – niitä on myös toisaalta entistä enemmän.
![]() |
Photo by rg1024 !älä jätä suunnitelmaa tekemättä! |
Toimintaympäristön muuttuminen ja monipuolistuminen tarkoittaa sitä, että
vaikka itse markkinointisuunnitelman runko ei ole niin muuttunut niin itse
suunnitteluun tarvitaan enemmän aikaa, jotta markkinoinnista saadaan menestyksekäs.
Se, mitä välinettä käytät
markkinointisuunnitelman tekemiseen on sinänsä ihan sama, kunhan se toimii
sinulle. Se voi yllätys yllätys olla vaikka se perinteinen fläppitaulu tai
miksei vaikkapa liitutaulu, pääasia että suunnittelet ja toteutat.
SOSTAC®
Sostac® – suunnittelumallin on kehittänyt Paul Smith. Tutustu hänen kirjatarjontaan, blogeihin ja muuhun materiaaliin.
S = Situation Missä tilanteessa
olemme nyt ?
Oman
liiketoiminnan SWOT . Miten toimimme nyt? Millä erotumme eduksemme
kilpailijoistamme? Kuinka tehokas on markkinointittoimintamme on nyt? Keskitymmekö
oikeisiin asiakkaisiin? Mitkä ”hallitsemattomat” trendit ja tapahtumat ja
kilpailijoiden toiminnot voivat vaikuttaa liiketoimintaamme?
O = Objectives Missä haluaisimme
olla?
O sisältää 5
ässää. Sell (myynti segmentoidulle kohderyhmälle)- Serve (asiakastyytyväisyyden
tavoitteet) – Sizzle (”sihise” wow asenne, mikä lisäarvo?) – Speak (asiakkaiden
miellyttäminen)-save (kuinka paljon tehokkuutta halutaan)
Liiketoiminnan
missio? Liiketoiminnan ja markkinoinnin kohde? Liiketoiminnan kehittäminen?
Varmista että
kohteesi ovat realisitisesti tavoitettavissa, käytännöllisiä ja mitattavissa ja onko aikataulutus ylipäätänsä mahdollinen..
S =
Strategy Mitä ja miten saavutamme?
Segmentointi,
kohdistaminen, paikantaminen
STOP AND SIT
(pysähdy ja istahda)
Segmentit
Tavoitteet
Objekti
Positio (arvolupauksemme)
Tavoitteet
Objekti
Positio (arvolupauksemme)
&
Sarja (luota, kokeile,
osta, toista, tarkista)
Integraatio (CRM)
Työkalut (sisältäen sosiaalisen median)
Integraatio (CRM)
Työkalut (sisältäen sosiaalisen median)
T = Tactics Miten
OIKEASTI sinne pääsemme?
Miten strategia
viedään käytäntöön?
Mitä
kommunikointi- ja markkinointivälineitä käytämme?
Miten niitä käytämme?
Suunnitelma myös sosiaalisesta mediasta.
Mitä haluamme
viestittää?
Huolehdimmeko
johdonmukaisuudesta läpi koko viestinnän ja työkalujen?
Onko meillä
tarvittavat resurssit ja budjetti? Onko millainen asiakkuusohjelma?
A = Action Toiminta
Kuka tekee
mitä? Vastuualueet
Ja Milloin?
Prosessi, järjestys
Sisäiset
resurssit ja taidot. Ulkopuoliset toimistot.
Mitkä ovat
keskeisiä mittauskeinoja?
Miten suorituskyky osoitetaan?
Miten suorituskyky osoitetaan?
C = Control
Kuinka varmistumme siitä, että olemme perillä?
Kuinka
edistymistä seurataan? Kuinka kaikkia aikaisempia vaiheita seurataan?
Miten
suorituskyky saadaan liitettyä tavoitteisiin?
Kuinka usein ja
millä laajuudella mitataan?
Mittauksen
resurssit? Web-analyysit?
Kävijöiden profilointia, asiakastyytyväisyyskyselyä, Mystery Shopping.
Kävijöiden profilointia, asiakastyytyväisyyskyselyä, Mystery Shopping.
3M = Men - Money - Minutes
Sostac® malliin tutustuin
www.prsmith.org/planning sivustolla sekä
katsomalla tämän videon kyseisiltä sivuilta
lisäksi pohdiskelin markkinoinnin muuttumista netin myötä kirjan avulla "Netti mullistaa markkinoinnin" - J.Juslén.
Niin ja vastaus otsikkoon? Voidaanhan me tehdä.
www.prsmith.org/planning sivustolla sekä
katsomalla tämän videon kyseisiltä sivuilta
lisäksi pohdiskelin markkinoinnin muuttumista netin myötä kirjan avulla "Netti mullistaa markkinoinnin" - J.Juslén.
Niin ja vastaus otsikkoon? Voidaanhan me tehdä.
Hyvä idea liittää video! Eikö se olisi itseasiassa riittänyt pelkästään kuvaamaan SOSTAC -mallia?
VastaaPoistaVarmasti, mutta olisiko se riittänyt hyvään blogipostaukseen?
PoistaVideo tosiaan kertoo lyhyesti SOSTACin. Hyvin olit oivaltanut idean ja pohtinut asiaa ennen ja nyt!
VastaaPoistaItse käytin samaa videota :) Siinä hyvin yksinkertaisuudessaan kerrottu SOSTAC-mallin kokonaisuus. Hyvin kerrottu käytännön esimerkkien avulla, miten SOSTAC- mallia voi hyödyntää. Olen samaa mieltä, että markkinointisuunnitelmassa suunnittelu pitää tehdä kunnolla eikä vain nopeasti sutaistuna. Ei ole väliä millä suunnitelman teet kunhan paneudut siihen. Se voi juuri olla vaikka vain fläppitaulu ja tussi, jolla suunnitelma hahmotellaan.
VastaaPoistaLöytyihän se vastaus myös tehtävän kysymykseen, kun luki toisen kerran;)
VastaaPoista