tiistai 18. helmikuuta 2014

Tehdäänkö markkinointisuunnitelma liitutaululle?


Ihminen turvautuu helposti tuttuun ja turvalliseen ja muistelee menneitä hyviä aikoja. Kyllä ennen oli kaikki paremmin, silloin hiihdettiinkin kouluun kesät talvet! Kyllä me silloin lapsena kuule tehtiin kävyistä lehmiä ja leikittiin niillä! Niinpä niin. Kesällä hiihtämisessä pienimuotoinen kitka voi aiheuttaa ongelmia … Niin ja lapset nykyään luovat esimerkiksi käsittämättömiä youtube-videoita harrastuksistaan – kun meillä juuri ja juuri taisi olla videonauhuri. Mutta siis itse markkinointiin, kuinka markkinointisuunnitelman tekeminen on muuttunut maailman muuttuessa? Markkinointi on koko historian ajan perustunut viestintään yritykseltä kohderyhmälle, erilaisilla viestintävälineillä – yksisuuntaisilla sellaisilla.

Suurin muutos, kaikessa yksinkertaisuudessaan lienee se että nykyään nettiaikakaudella markkinointi  on vuorovaikutteista, ei enää yksisuuntaista. Itse markkinointia suunniteltaessa SOSTAC®-malli, jota olen alempana esitellyt tarkemmin, toimii nyt ja on toiminut ennenkin. Vastaamalla yksinkertaisiin kysymyksiin, on markkinointisuunnitelma luotu. Vastaukset mallin kysymyksiin ovat muuttuneet ja monipuolistuneet netin tultua markkinoinnin tärkeäksi välineeksi.  Markkinointi on kuitenkin ollut muutama kymmentä vuotta sitten ja on nytkin sitä että mietitään mitä myydään, miksi, milloin, miten…


Toiminnan muuttuminen
Toiminnot ovat muuttuneet paljon internetin aikakaudella.  On siirrytty yhä enemmän palvelusta itsepalveluun, kaupasta verkkokauppaan ja sitä kautta internet on tuonut yhtäläisiä markkinointimahdollisuuksia pienille yrityksille kuin mitä isoilla on. Kuluttajien asema on myös muuttunut verkottumisen myötä, internet on tuonut markkinointiin reaaliaikaisuuden ja se on muistettava koko ajan. Välineitä ja tapoja on markkinointiin saatu iso määrä, niiden valinta ja samalla myös asiakassegmentointi tulee olla tarkempaa. Maailma on auennut yksittäisille kuluttajille, kilpailijoita on helpompi seurata – niitä on myös toisaalta entistä enemmän.
Photo by rg1024
!älä jätä suunnitelmaa tekemättä!

Toimintaympäristön muuttuminen ja monipuolistuminen tarkoittaa sitä, että vaikka itse markkinointisuunnitelman runko ei ole niin muuttunut niin itse suunnitteluun tarvitaan enemmän aikaa, jotta markkinoinnista saadaan menestyksekäs.  Se, mitä välinettä käytät markkinointisuunnitelman tekemiseen on sinänsä ihan sama, kunhan se toimii sinulle. Se voi yllätys yllätys olla vaikka se perinteinen fläppitaulu tai miksei vaikkapa liitutaulu, pääasia että suunnittelet ja toteutat.

 

SOSTAC®

Sostac® – suunnittelumallin on kehittänyt Paul Smith. Tutustu hänen kirjatarjontaan, blogeihin ja muuhun materiaaliin

S = Situation Missä tilanteessa olemme nyt ?
Oman liiketoiminnan SWOT . Miten toimimme nyt? Millä erotumme eduksemme kilpailijoistamme? Kuinka tehokas on markkinointittoimintamme on nyt? Keskitymmekö oikeisiin asiakkaisiin? Mitkä ”hallitsemattomat” trendit ja tapahtumat ja kilpailijoiden toiminnot voivat vaikuttaa liiketoimintaamme?
O = Objectives Missä haluaisimme olla?
O sisältää 5 ässää. Sell (myynti segmentoidulle kohderyhmälle)- Serve (asiakastyytyväisyyden tavoitteet) – Sizzle (”sihise” wow asenne, mikä lisäarvo?) – Speak (asiakkaiden miellyttäminen)-save (kuinka paljon tehokkuutta halutaan)

Liiketoiminnan missio? Liiketoiminnan ja markkinoinnin kohde? Liiketoiminnan kehittäminen?
Varmista että kohteesi ovat realisitisesti tavoitettavissa, käytännöllisiä ja mitattavissa ja onko aikataulutus ylipäätänsä mahdollinen..

S = Strategy  Mitä ja miten saavutamme?
Segmentointi, kohdistaminen, paikantaminen
STOP AND SIT (pysähdy ja istahda)
Segmentit
Tavoitteet
Objekti
Positio (arvolupauksemme)
&
Sarja (luota, kokeile, osta, toista, tarkista)
Integraatio (CRM)
Työkalut (sisältäen sosiaalisen median)

T = Tactics Miten OIKEASTI sinne pääsemme?
Miten strategia viedään käytäntöön?
Mitä kommunikointi- ja markkinointivälineitä käytämme?
Miten niitä käytämme? Suunnitelma myös sosiaalisesta mediasta.
Mitä haluamme viestittää?
Huolehdimmeko johdonmukaisuudesta läpi koko viestinnän ja työkalujen?
Onko meillä tarvittavat resurssit ja budjetti? Onko millainen asiakkuusohjelma?

A = Action Toiminta
Kuka tekee mitä? Vastuualueet
Ja Milloin? Prosessi, järjestys
Sisäiset resurssit ja taidot. Ulkopuoliset toimistot.
Mitkä ovat keskeisiä mittauskeinoja?
Miten suorituskyky osoitetaan?

C = Control Kuinka varmistumme siitä, että olemme perillä?
Kuinka edistymistä seurataan? Kuinka kaikkia aikaisempia vaiheita seurataan?
Miten suorituskyky saadaan liitettyä tavoitteisiin?
Kuinka usein ja millä laajuudella mitataan?
Mittauksen resurssit? Web-analyysit?
Kävijöiden profilointia, asiakastyytyväisyyskyselyä, Mystery Shopping.
3M = Men - Money - Minutes


Sostac® malliin tutustuin

www.prsmith.org/planning sivustolla sekä

katsomalla tämän videon kyseisiltä sivuilta



lisäksi pohdiskelin markkinoinnin muuttumista netin myötä kirjan avulla "Netti mullistaa markkinoinnin" - J.Juslén.

Niin ja vastaus otsikkoon? Voidaanhan me tehdä.

5 kommenttia:

  1. Hyvä idea liittää video! Eikö se olisi itseasiassa riittänyt pelkästään kuvaamaan SOSTAC -mallia?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Varmasti, mutta olisiko se riittänyt hyvään blogipostaukseen?

      Poista
  2. Video tosiaan kertoo lyhyesti SOSTACin. Hyvin olit oivaltanut idean ja pohtinut asiaa ennen ja nyt!

    VastaaPoista
  3. Itse käytin samaa videota :) Siinä hyvin yksinkertaisuudessaan kerrottu SOSTAC-mallin kokonaisuus. Hyvin kerrottu käytännön esimerkkien avulla, miten SOSTAC- mallia voi hyödyntää. Olen samaa mieltä, että markkinointisuunnitelmassa suunnittelu pitää tehdä kunnolla eikä vain nopeasti sutaistuna. Ei ole väliä millä suunnitelman teet kunhan paneudut siihen. Se voi juuri olla vaikka vain fläppitaulu ja tussi, jolla suunnitelma hahmotellaan.

    VastaaPoista
  4. Löytyihän se vastaus myös tehtävän kysymykseen, kun luki toisen kerran;)

    VastaaPoista