Tässä
postauksessa tuon esille näkökulmia joita artikkelissa esitellään myös
tutkimusten valossa.
Online-kauppa on kasvanut nopeasti matkailualalla
Kuluttajien tuottamaa sisältöä kertyy sosiaalisen median
myötä enemmän käyttöömme ja
tutkimuksestakin on tullut kehittyneempää. Kuluttajien verkossa liikkuminen on levinnyt maantieteellisestikin
laajemmalle. Yritysten on löydettävä uusia lähestymistapoja; markkinoijan pitää ajatella kuten journalisti
ja mielipidejohtaja, heidän tulee saada asiakkaat ostamaan. Ennen markkinoitiin,
nyt pitää muodostaa suhde kuluttajiin ja tarjota ratkaisuja heidän ongelmiinsa.
Toiminta on interaktiivista, yhdistelmä markkinointia ja PR:ää. Sosiaalisessa
verkostoitumisessa ihmiset ovat vuorovaikutuksessa ystävien ja samanhenkisten
ihmisten kanssa, sosiaalisilla areenoilla myös käyttäjät luovat sisältöä ja
materiaalia matkailualan yrityksille.
![]() |
Photo by Ibear |
Jotta yritykset voisivat hyödyntää näitä uusia liiketoimintamahdollisuuksia, heidän tulisi olla aktiivisesti vuorovaikutuksessa kuluttajien kanssa. Sosiaaliseen mediaan tulee rakentaa kiinnostavaa ja arvokasta sisältöä sekä kannustaa asiakkaita luomaan sisältöä. Tätä kautta yrityksen on mahdollisuus hyödyntää tietoa asiakkaiden tarpeista ja kehittää toimintojaan sen perusteella. Videon jakamiseen tarkoitettujen sivustojen käyttö on tehokas keino saada tuotemerkkiä katselemaan tuhansia ja jopa miljoonia katsojia, riippuen siitä kuinka paljon saadaan houkuteltua katsojia.
Vaikka sosiaalinen media on helppo ottaa käyttöön alhaisin
kustannuksin, on selvää että resursseja on varattava sisällön tuottamiseen ja
tiedon jakamiseen. Avuksi on tullut myös
laaja valikoima seurannan välineitä. Yritysten on yhä helpompi hakea ja
luokitella erilaisia online-keskusteluja . Työkalut laskee keskusteluja, jotka sisältää
tiettyjä hakusanoja, niitä voidaan puhdistaa ja luokitella esim sijainnin ja
tyypin mukaan. Lisäksi tarjotaan työkaluja, joilla saadaan levitettyä
keskusteluja organisaation sisällä. Tarvitaan henkilö joka mm. tarkentaa hakuja
ja osaa käyttää tietoja tehokkaasti. Mobiililaitteiden
käytön lisääntyminen ja helpottuminen on myös otettava huomioon.
Tutkimus antaa arvokasta tietoa
Artikkelissa esiteltiin tutkimusta, joka oli tehty 2100
yritykselle. 7% yrityksistä on kasvattamassa sosiaalisen median osuutta
markkinointitoimenpiteissään. 75% yrityksistä ei tienneet missä heidän
asiakkaansa ovat jakamassa tietojaan yrityksen palveluista. 31% ei mittaa
näiden vaikutuksia ja vain 23% käyttää mittausvälineitä sosiaalisessa mediassa.
Seuraavaksi pureudutaan itse tutkimukseen.
Tutkimuksessa kerättiin tietoa matkailualan ammattilaisilta
joilla on yhteys sosiaalisen median käyttöön.
Tutkimuksessa keskityttiin lähinnä siihen miten yritykset käyttävät
sosiaalista mediaa ja hyödyntävät sitä tulevaisuuden suunnitelmiin. Tutkimukseen
osallistujat olivat osallistuneet ”EyeforTravel social media and revenue
management” –konferensseihin vuonna 2010.
Löydökset tutkimuksesta
Vastaajista 38,9% käyttivät säännöllisesti ja 41,7%
satunnaisesti sosiaalista mediaa. Suurin osa vastaajista vietti 1-5 tuntia
verkossa päivässä (61%) ja yli 5 tuntia verkossa oli 22% vastaajista. Suurin osa ajasta kului sosiaaliseen
verkostoitumiseen (Facebook, Twitter, Youtube ja blogit). Käyttö oli sekä
henkilökohtaista että verkottumista ja työhön liittyvää toimintaa. Verkossa
palautteita usein antaa 30%, joskus 25% ja harvoin tai ei koskaan 45%. Vain 25%
kertoo osallistuvansa aktiivisesti verkossa keskusteluihin, joissa käydään läpi
matkavaihtoehtoja, enemmistö kuitenkin kertoi ettei sosiaalinen media vaikuta
matkapäätöksiin.
Yksi keskeinen syy yrityksille olla sosiaalisessa mediassa
löytyy asiakaspalvelusta, sosiaalinen media on kanava kuunnella asiakkaita ja
saada palautetta. Kuitenkin vain 36% vastaajista kertoi että sosiaalista mediaa
käytetään korjaavien toimenpiteiden tekemiseen.
Yritykset myös käyttävät kanavia (fb, twitter ja Linkdedin) luodakseen
tunnettuutta. Vastaajista 81,8% pyrkii
tulevaisuudessa hyödyntämään sosiaalista mediaa viestintäkanavana ja osa myös
aikoo pyytää palautetta. Myös bloggaajien hyödyntämistä markkinointiin ja
tuotekehittelyyn aiotaan käyttää. 18,2% kertoo että tulevaisuudessa sosiaalisen
median käyttäjät voivat osallistua hinnoitteluun ja tuotesuunnitteluun. 80%
vastaajista kertoi että heille on palkattu tai osoitettu henkilö, joka vastaa
tällä hetkellä sosiaalisesta mediasta.
Vastauksista voitiin päätellä, että vaikka järjestöillä ja
yrityksillä on facebook- tai twittertili, ne eivät ole mitanneet sen taloudellisia
vaikutuksia. Vastaajat kertoivat myös ettei heidän yrityksensä ole arvioinut
asiakkaiden kytkeytymistä toisiinsa tai heidän kokemuksiaan sosiaalisessa
mediassa eivätkä sijoitetun pääoman tuottoa sosiaalisen median kanavissa. Kuitenkin
suurin osa vastaajista kertoi että se
voisi tuottaa lisätuloja. Sosiaalista mediaa pidetään kanavana joka auttaisi
yrityksiä ymmärtämään kuluttajan käsitystä siitä, onko heidän maksamansa hinta
arvoon nähden oikea. 41% vastaajista koki sosiaalisen median osana
markkinointia ja vauhdittavan kysyntää. Nähdään myös haasteita, jotka ovat mm. vastustus organisaatiossa, rahoituksen
puuttuminen tai tiedon ja taitojen puute jonka vuoksi ei osata tunnistaa
mahdollisia tuloja. 54,5% vastaajista mainitsi että heillä ei ole käytössään
tekniikkaa, jolla voidaan käsitellä dataa eikä sitä kautta saada tutkittua
taloudellisia hyötyjä sosiaalisen median käytöstä. Vaikka tekniikka olisikin kunnossa, on
sosiaalisen median hyötyjen tunnistaminen ja käyttöön otto revenue
managementissa aikaa vievää.
Yhteenveto tutkimuksesta
Sosiaalinen media tarjoaa yrityksille erilaisia
mahdollisuuksia rakentaa erottuvia suhteita kuluttajien kanssa kutsumalla heitä
osallistumaan tuotetarjonnan rakentamiseen ja antamaan palautetta palvelun
parantamiseksi – tämä on kuluttajiin suuntautunutta avointa ja luotettavaa
toimintaa. Hyödyllinen sisältö auttaa selvittämään ongelmia tai täyttämään
asiakkaiden erityistarpeita. Sosiaalista mediaa voidaan hyödyntää asiakkaille
tiedottamisessa tai itse myyntiprosessin aikana. Yritys voisi palkita
asiakkaiden käyttäytymistä jotka osaltaan nostavat tai ylläpitävät yritysten
pitkän aikavälin kannattavuutta vapaaehtoisesti.
Tarvitaan henkilö, joka valvoo linjausta ja sitä mitkä asiat
vaikuttaa tulojen hallintaan ja hinnoittelutoimintaan sekä varmistaa
saumattoman yksiköiden välisen yhteistyön (myynti, markkinointi, hinnoittelu ja
taloushallinto) sekä seuraa tietoa hinnoittelusta ja kilpailijoiden
toiminnasta. Johdon tulee olla sitoutuneita kehitykseen sekä luoda resurssit,
jotta tehokkuutta voidaan seurata. Hinnoittelu ja revenue management ovat dataan
perustuvaa, joten infrastruktuuri on
oltava riittävä. Kun sosiaalista mediaa käytetään aktiivisesti markkinoinnissa,
saadaan parannettua brändin arvoa, tarkkailtua markkinatrendejä sekä päätettyä
myös hinnoittelusta perustuen tutkittuihin tietoihin. Revenue manager on tärkeässä asemassa ja
hänen tulee osata ennakoida ja reagoida tapahtumiin myös sosiaalisessa
mediassa.
Palveluyritysten tulisi löytää keinot sosiaalisen median
käyttämiseen parantaakseen elämysten ostamista niin että saadaan kuluttajat
vakuuttuneeksi miten tuotteet tarjoavat parempaa vastinetta kuin kilpailijat. Yritysten
pitäisi tulosten perusteella päättää mihin sosiaalisen median kanavaan he
panostavat ja sitten ohjeistaa henkilökunta sen käyttöön ja myös antaa pääsy
kanavaan. Tärkeää on saada kuluttajat viemään sanaa niistä asioista mistä
saavat yrityksen osalta nautintoa ja mitkä asiat kokevat arvokkaana. Yrityksen
websivuilla tulisi olla paikka, jossa voidaan poiketa katsomaan kaikki
sosiaalisen median edut yhdellä kertaa. Tutkimus oli luonteeltaan kokeellinen
ja antaa oivalluksia matkailualan yrityksille siitä kuinka sosiaalinen media
tulisi ottaa käyttöön. On muistettava
että matkailijoiden resurssit teknologian käyttöön paranevat koko ajan, ja tämä
pitäisi osata hyödyntää ja resursseja toimintaan tulisi varata - Eli ei muuta
kuin oman yrityksen omaa sosiaalisen median identiteettiä kehittämään.
Postauksen lähteenä artikkeli:
Social Media and Revenue Management; Where Should the Two Meet?
By: Varini, Kate; Sirsi, Pavan. Journal of Technology Managemen for Growing Economies. Apr 2012, Vol. 3. Issue 1. p. 33-46.
By: Varini, Kate; Sirsi, Pavan. Journal of Technology Managemen for Growing Economies. Apr 2012, Vol. 3. Issue 1. p. 33-46.
Erittäin kiinnostava näkökulma valitsemassasi artikkelissa. Uusien medioiden hypetys helposti johtaa siihen, että kaikessa halutaan olla mukana ymmärtämättä, mitä se vaatii ja toisaalta miten tietoa voi ja kannattaa hyödyntää. Tämän päivän Kauppalehdessä käsiteltiin vähän samaa teemaa yrityblogien todellisesta hyödyntämisestä.
VastaaPoistaVähän vaikuttaa siltä, että taitaa niistä artikkeleista löytyä aina silloin tällöin todellisia helmiä!
VastaaPoista