![]() |
Photo by wakro |
Millainen on epäonnistunut verkkokauppa?
Nettisivuilla huonoin online-kauppa lienee sellainen, jota
ei ole lainkaan. Mutta jos tätä ei lasketa niin huonoja
piirteitä on huono löydettävyys, toimimattomuus, epäloogisuus, suppea tarjonta.
piirteitä on huono löydettävyys, toimimattomuus, epäloogisuus, suppea tarjonta.
Google analytics on julkaissut muutaman videon, jotka
havainnollistavat miten huono verkkokauppa hankaloittaa kaupantekoa. Videoissa
asiakkaat turhautuvat ns. kivijalkamyymälässä ongelmiin, joihin voi huonossa
verkkokaupassa törmätä. Talouselämän artikkelissa
käsitelty videoita hieman enemmän, linkistä pääset myös katsomaan videot. Tässä videoista suosikkini, kuinka yksinkertaisen tuotteen ostaminen voi olla verkkokaupassa vaikeata jos verkkokauppa on luotu hankalaksi.
Esimerkkejä epäonnistuneista verkkokaupoista
Mustion linna
Mustion linna on kartanohotelli Länsi-Uudellamaalla. Linnan
alueella on majoitus- ja ravintolapalveluita, kokouspalveluita sekä museon- ja
puistoalueen palvelut sekä erilaisia aktiviteetteja. Etusivulla avautuu
mahdollisuus valita kieli, tästä pääsee sivulle jossa on sitten esitelty
palveluita. Vasemmalla puolella on moduuleja, joista yksi esittelee hotellia.
Tästä eteenpäin pääsee tutustumaan eri majoitusvaihtoehtoihin, mutta
varaamiseen kehottaminen ja varausmahdollisuus on tehty hyvin näkymättömäksi.
Oikeassa reunassa on oranssi palkki, jossa lukee ”book now”. Ilahdun
huomatessani että sivulla on siis online-kauppa. Yllättävää tosin on se, että
ainoa kohta mistä pääsee varaamoon on englannin kielellä, vaikka ollaan
suomenkielisillä sivuilla. Tästä ohjataankin yllättäen booking.com sivustolle, jossa on toki hyvin esiteltynä hotellin palvelut. Bookingin
varausjärjestelmä on toki toimiva, mutta halusin ottaa tämän esimerkin
artikkeliini sillä halusin tuoda esiin kysymyksen – onko kannattavaa pitää
hotellin ”omana” varausjärjestelmänä bookingin kaltaista sivustoa, jolloin
menetetään provisio aina ulkopuolelle. Yksi ongelma lienee myös siinä, että
onko bookingilla aina ajankohtainen tieto vapaana olevista huoneista? Tässä
yksi syy miksi verkkokauppa on ehkäpä epäonnistunut myös asiakkaan kannalta.
Lähtisin miettimään oman verkkokaupan luomista, jolloin tuotteistossa voisi
olla muutakin myytävää kuin pelkät majoituspalvelut. Lisäksi laskeutumissivulla
voisi olla jo huone- ja majoituspakettivarausmahdollisuus.
on hiihtokeskus Keminmaalla. Löysin
sivut, kun hain googlesta hakusanalla ”verkkokauppa hiihtokeskus” – tämä tuli
ensimmäisten joukosta, hakukoneoptimointi siis ainakin on hallussa. Etusivulle kun menee, niin mistään kohdasta et voi arvata että sivustolta
löytyy verkkokauppaa. Uskoin kuitenkin että verkkokauppa löytyy ja lähdin
etsimään. Otsikon ”rinteet ja ladut” alta löytyi verkkokauppa, mutta siellä ei
ole ostettavissa mitään muuta tuotetta kuin kausikortti. Verkkokaupan huonous
piilee siis siinä, että ensinnäkään siellä ei ole tuotteita myynnissä ja jos
olisi niin sinne ei helposti löytäisi. Kun yrityksellä kerran tällainen
verkkokauppaohjelma on olemassa ja ohjelma myös vaikuttaa suhteellisen
helppokäyttöiseltä ja selkeältä niin suosittelisin miettimään voisiko
verkkokaupassa olla enemmänkin tuotteita myynnissä ja tuoda etusivulle
verkkokauppa tämän jälkeen selkeästi esille. Tuotteiden osalta voisi lähteä
liikenteeseen yksinkertaisesti vaikkapa benchmarkkauksella, suomalaisilla
hiihtokeskuksilla on hyviä verkkokauppoja olemassa. Esimerkiksi hieman isomman
hiihtokeskuksen Tahkon www.tahko.com löytyy
monipuolinen verkkokauppa, josta voi majoituksen lisäksi ostaa aktiviteetteja,
kokouspaketteja ja muita palveluita kätevästi verkkokaupasta.
Savonlinnan teatteri tarjoaa mahdollisuuden verkkokauppaan
eli lippuja voi ostaa heidän sivustoltaan. Etusivulta et tätä vielä edes voi
arvata, sillä etusivulla ei missään kehoteta ostamaan lippuja online. OSTA –
VARAA NYT – OSTA KÄTEVÄSTI NETISTÄ –
VARAA PAIKAT. Kehottaminen on unohdettu kokonaan. Ainoa paikka mistä lippuja
voi varata on jokaisen näytelmän omalta sivulta, eli missään et oikein pääse
vertailemaan mihin näytöksiin on lippuja millekin päivälle vapaana.
Kalenteriohjelmakin on jotenkin alkeellisen tuntuinen. Näytöksen kohdalta
pääset katsomaan esitysajat, sitä kautta ostamaan lipun. Liput ostetaan
lippu.fi –sivuston kautta. Joka toki toimii moitteettomasti. Tässä casessa ehkä
järkevä vaihtoehto onkin ostaa verkkokauppa palvelu lippu.fi kaltaiselta
yritykseltä, mutta lippujen online ostaminen ei ole kovin näkyvää itse
sivustolla. Tässä parantaisin näkyvyyttä ja miettisin kalenteritoiminnon
uusimista, jolloin esitysten katsominen voisi olla asiakkaan kannalta
selkeämpää.
Puuhamaan olisin ottanut yhdeksi vaihtoehdoksi, sillä
etusivulla on linkki verkkokauppaan, mutta se ei vie mihinkään. Sinänsä muuten
hyvä esimerkki epäonnistuneeseen verkkokauppaan, mutta heräsi kysymys että
olisiko se avoinna vain kesäaikaan, kuten Puuhamaakin.
Onnistunutta elämyksen verkkokauppaa
![]() | ||||||
Photo by Tzunghaor Onko verkkokauppa yhtä vuoristorataa? |
Linnanmäki on meille varmasti kaikille tuttu huvittelukeskus Helsingissä. Suosittuina kesäpäivinä lippukassoilla voi olla jonoja ja nämä jonot voidaan ohittaa ostamalla rannekkeet verkkokaupasta.
Linnanmäen kohderyhmää ovat lapsiperheet, luokkaretkiryhmät
ja erilaiset ryhmät, kuten yritysryhmät. Verkkokauppa, johon muuten helposti
löytää tiensä etusivulta, on jaoteltu kohderyhmittäin. Perus ”lintsikävijälle”
löytyy osasto josta löytää ns. normaalit tuotteet kuten hupirannekkeet ja
lippupaketit. Luokkaretkiporukoille omat lippupakettinsa sekä
ruokailupakettinsa. Yrityksille ja ryhmille löytyy omalta osastolta
tuotepaketteja virkistyspäivien viettoon. Verkkokauppa on selkeä ja
helppokäyttöinen, lisäksi on helposti löydettävissä hinnasto sekä tilaus- ja
toimitusehdot. Ja ne kohderyhmät ovat selkeät.
Elämysten ja palveluiden antaminen on tullut yhä
suositummaksi lahjaksi kaiken tavarapaljouden keskellä. Tämän markkinaraon on
löytänyt mm. verkkosivusto www.elamyslahjat.fi
Sivustolta löytyy lahjat helposti eri kohderyhmille:
poikaystävälle, tyttöystävälle, pariskunnille, henkilökunnalle, miehelle,
naiselle, lapsille, äidille, isälle ja perheille. Lahjoja voi etsiä myös
tilaisuuden mukaan (syntymäpäivät, ystävänpäivä, valmistujaiset, äitienpäivä,
häälahja, joululahja jne…) Etusivulta löytyy helposti myös suosituimmat lahjat
ja sivuston uusimmat lahjat. Voit etsiä elämyksiä myös sijainnin mukaan. Kun
etusivun kautta löytää oikean tuotteen avataan sen oma sivu, jolla on
kuvia tuotteesta. Sivulta löytyy myös ohjeet siitä kuinka tilaaminen toimii (valinta, saapuminen,
ajan varaaminen, vaihto-oikeus). Lisäksi voit lukea lisätietoa tuotteesta ja näet
vielä sijainnin, keston ja vaatetuksen selkeästi.
Sivustolla on otettu myös
huomioon hyvin sähköinen asiakaspalvelu. Oikeassa reunassa on koko ajan linkki ”kysymyksiä”,
jota klikkaamalla avautuu ruutu johon voit laittaa sähköpostiosoitteesi ja
kirjoittaa kysymyksen. Yksinkertainen ja helppo sähköinen palvelumuoto. Lisäksi
sivustolla kerrotaan verkkokaupan turvallisuudesta ja toimivuudesta. Sivulta
löytyy myös asiakaspalvelun puhelinnumero (joka ei aina verkkokaupoista
helposti löydy)
Esimerkillistä, hieman erilaista sähköistä asiakaspalvelua on esimerkiksi Live-chat.
eli mahdollisuus keskusteluun palvelusta jota olet ostamassa tai harkitsemassa ostoa.
Autovuokraamo: http://www.foxrentacar.com/
Elämyspalveluita tuottava yritys: http://www.tourismsaskatchewan.com/
Kun verkkokauppa joudutaan hautaamaan
Tässä vielä yksi esimerkki siitä kuinka voi verkkokaupalle käydäLuin Villahiman Nana Närhen blogipostauksen oman verkkokauppansa hautajaisista, ja
ensimmäinen ajatus oli se, että onpa surullista kuinka
omasta selkänahasta voimia keräävä pienyrittäjä joutuu kärsimään toisten
ihmisten ajattelemattomuudesta, itsekeskeisyydestä ja ahneudesta. Artikkeli
kertoo sisustusalan bloggaajan yrittäjyydestä sisustusalalla. Hänellä on ollut
sisustusalan liike Hangossa ja monien kyselyjen takia pikkuhiljaa perusti myös
verkkokaupan palvelemaan asiakkaita. Verkkokaupan näkyvyyden ja mainonnan
ansiosta verkkokauppa lähti hyvin käyntiin, mutta lähtikö sitten liiankin
hyvin? Apajille löysi nimittäin myös "Zalando-sukupolvi" eli himoshoppaajat,
jotka shoppailevat shoppailun himosta, mutta eivät edes postista käy
pakettejaan hakemasta. Kaikki kulut jäivät yrittäjän kontolle ja johti lopulta
verkkokaupan sulkemiseen.
Kuka on oikeassa? Verkkokaupan pitäjät tietävät
todellisuuden ja saavat tuntea sen nahoissaan. Puhutaanko asiasta tarpeeksi.
Ymmärtävätkö ihmiset mitä aiheuttavat välinpitämättömyydellään? Palautusten
ohella verkkokaupan pitäjät joutuvat taistelemaan maksuhäiriöiden ja saatavien
kanssa. Kun nämä paisuvat niin voi vain kuvitella että tilanteessa ei ole muuta
vaihtoehtoa kuin sulkea putiikki. Mitä sitten meni pieleen? Ensinnäkin tulee
mieleen että laajeniko verkkokauppa liian nopeasti ja toi asiakasvirran mukana
myös virran negatiivisia puolia. Tuntuu muuten tyhmältä antaa ohjeita jo verkkokaupan
haudanneelle yrittäjälle. Helppohan se on täältä sivusta huudella. En usko että
markkinoinnin kaventaminen olisi auttanut, hienoa näkyvyyttä oli yrittäjä
saanut ja ilman sitä ei asiakkaitakaan olisi tullut tarpeeksi. Suurin
virhearviointi on ehkä tullut siinä, että tuotteita ei ole veloitettu tilauksen
yhteydessä. Verkkokaupassa on otettava huomioon se että palauttamisia tapahtuu,
siinä yrittäjä on ehkä tehnyt virhearvioinnin ja uskonut että kaikki mitä
tilataan jää ostajalle ja rahat kilahtavat kassaan. Kuluttajasuojalaki on
muuttumassa tämän vuoden kesäkuussa. Tässä valtioneuvoston tiedote asiasta. Peruuttamiseen on tulossa muutamia yrittäjiä helpottavia asioita: kuluttajan on
jatkossa yleensä vastattava tavaroiden palauttamiskuluista yrittäjän näin
halutessa, kuluttajan on myös jatkossa ilmoitettava peruuttamisesta (eikä
pelkästään tavaranpalautus riitä. Ehkäpä nämä auttavat jatkossa pieniä
verkkokaupan pitäjiä erilaisten ostajien ”meressä” - ei ne roskakalat kuitenkaan koskaan huku.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti