perjantai 21. maaliskuuta 2014

Olemmeko putoamassa digikelkasta ?



Tuomo Luoma puhumassa verkkokaupasta

Ensi viikolla opiskellaan sitten koulussa mm. verkkokauppaa. Muutamia ajatuksia aiheesta poimin eilen Verkkomarkkinointi & Verkkokauppa2014 tapahtumassa kun olin kuuntelemassa Verkkoteollisuus ry:n puheenjohtaja Tuomo Luoman tietoiskua aiheesta ”Digitalisoituminen on aikamme suurin mahdollisuus – mutta olemmeko jäämässä kelkasta?”. Luoma puhui lähes tunnin, ja asiaa. Hän kertoi mm. Euroopan komission varapresidentin Neelie Kroesin  toteneen viime lokakuussa, että digitaalisia palveluja hyödyntävät pienyritykset kasvavat kaksi kertaa muita nopeammin, ne vievät kaksi kertaa muita enemmän ja ne luovat kaksinkertaisen määrän työpaikkoja”.  Niin, voiko oikeastaan edes kasvaa jos meinaa pudota kelkasta. Minulle tulee oikeastaan mieleen eräs ”tunnettu kelkka” se reki, jolla joulupukki lentää taivaalla viedäkseen lahjoja perille. Alustan pitää olla kunnossa, tarvitset luovaa ajattelua, tarvitset riskinottoa, pitää uskoa asiaan, tuotteet pitää olla kunnossa. Verkkokaupalla voi olla yhtä hyvä jakeluverkosto kuin joulupukilla, kun asiat tekee oikein.

Suomen Digibarometri 2014 esittelee sitä missä mennään. No ainakin hävitään Ruotsi-Suomi –maaottelussa. Ruotsissa digitaalisuus on yrityksissä parhaissa kantimissa, myös kansalaisten digivertailussa muut skandinaavit päivittää meidät. Suomi on ainoastaan ykkösenä sarjassa ”edellytykset”. Niin, meillä olisi hyvät edellytykset mutta ei osata hyödyntää tarpeeksi.  Tämä pitäisi nähdä uhkana, joka tulisi tiedostaa ja toimintaa pitäisi tapahtua – nopeasti. 

Luoman mukaan 69% Suomen yrityksistä ei ole suunnitelmaa verkkokauppaan, suunnitelma ei näy johtotason työskentelyssä eikä yritysten strategioissa -vaikka ehdottomasti pitäisi. Suomi on vasta 17. sijalla digikaupassa. Miksi tässä tilanteessa sitten ollaan? Onko Suomi työryhmien ja raporttien luvattu maa? Ei ryhdytä tuumasta toimeen vaikka pitäisi? Digitalisoituminen nähdään helposti uhkana, vaikka se pitäisi nähdä strategisena mahdollisuutena. Miksi sitten verkkokauppa ei Suomessa tahdo menestyä? Yksinkertaisesti vaikuttavat tekijät ovat hinta, valikoima, käyttäjäkokemus ja asiakkaiden mukaan myös tyylittömät verkkosivut. Lisäksi tarvitaan kyky inspiroida ostamaan.

Mitä pitäisi tehdä?
ASENNE pitää olla kunnossa. Riskejä otettava, hyväksyttävä että muutoksia on tapahtunut ja tapahtuu. Siinä mitä tehdään ja miten. Reagointikyky ja joustavuus pitää myös olla kunnossa. Ei riitä että katsotaan peräpeilistä vaan katse pitää olla tulevaisuudessa. Jäi mieleen Luoman sanoista myös ”kaikki mikä on mahdollista digitalisoituu” ja toisaalta se että kun kaikki digitalisoituu, on kopioiminenkin koko ajan läsnä. Se mitä ei pystytä kopioimaan on asenne ja asiakaskokemus. Asiakas erottaa tekijät arvokkailla kokemuksillaan.

Pitää ymmärtää että asiakkaat hakevat LISÄARVOA JA ELÄMYKSIÄ. Yritys ei voi enää päättää, miten paljon se haluaa markkinoinnissa kertoa asioistaan sillä verkossa pitää olla läsnä koko ajan ja yrityksestä kerrotaan jatkuvasti verkossa, sitä ei voi estää vaan siitä pitää ottaa hyödyt irti. Maine kiirii verkossa nopeasti, hyvä ja huono maine. Maine pitää ansaita. 

MARKKINOINTI JA MAINONTA muuttuu. Myyntiä ei tee enää myyntiyksiköt vaan sitä tekee yrityksen koko organisaatio. Sosiaalinen internet on tehnyt siitä entistä merkityksellisempää. 

OLE MUKANA MOBIILISTI. Mobiilit googlehaut ovat vuoden 2010 lopusta lähtien kasvanut 100% kvartaalisti. v. 2015 yli 90% myytävistä puhelimista on älypuhelimia. Verkkokaupan ja muun verkossa tapahtuvan on oltava mobiilioptimoitua. (Luoma kertoi mm. viime kesäisestä kesäreissustaan Suomessa, yhtään hotellia ei pystynyt varaamaan mobiilisti ”Hotellihuone jos jokin pitäisi pystyä mobiilisti varaamaan”.

ASIAKKAAT. Tuotekehitys (on se sitten insinööritouhua tai palvelukonseptien kehittämistä) saa virtaa asiakkailta. Eli käyttäjäkokemuksen merkitystä ei saa aliarvioida. Verkkokauppaakin suunniteltaessa pitää miettiä toimivuuden kannalta seuraavaa: huomioiko? houkutteleeko? harhauttaako? vastaako odotuksia? aktivoiko?

Verkkokauppatilastoista huomioitavaa 
Matkailu on suurin tuoteryhmä verkkokaupassa (36%)
Suomessa verkosta ostaneiden määrä on kymmenkertaistunut vuodesta 1999 ja tänä päivänä yli 3 miljoonaa suomalaista  (15-79 vuotiaista) on tehnyt verkko-ostoksen. Tämä on merkittävä luku. Palveluita ostetaan 6 mrd € edestä. Kukapa ei tästä haluaisi omaa siivuaan.
Digikelkasta ei saa pudota – muuten jää hankeen itkemään.

p.s. täytyypä muuten tutustua tähän blogiin http://verkkoteollisuus.fi/fi/blogi/

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti