Tilastotiede ei äkkiseltään kuulosta kovin
mediaseksikkäältä, mutta pureutuminen oman liiketoiminnan www-sivujen
kävijämääriin ja taustoihin, voi asiaan uppoutua yhtäkkiä pidemmäksikin aikaa. Markkinoinnissa
usein ongelmana lienee ettei selvitetä epäonnistumisen syitä eikä tuloksia
mitata. Koskaan ei voi tietää mikä toimii ja mikä ei. Internetissä toteutettuun
markkinointiin pätevät jollain tasolla samanlaiset hankaluudet kuin
tavanomaisissa menetelmissä.
Käytettävissä on kuitenkin monia välineitä, joilla mitata, mistä jonkin
toimenpiteen menestys syntyy ja miksi jokin toimenpide menee pieleen. Internet on yksi myynnin ”myyntisuppiloista”,
kävijöitä on tietty määrä, näistä potentiaalisia kävijöitä hieman pienempi
määrä ja lopullisia asiakkaita vielä pienempi määrä. Tuotto tulee näistä. Mitä
isompi on se alkupään suppilo, sitä isompi on lopullisten asiakkaidenkin määrä.
Otin tarkkailuun kävijäseurannan osalta yhden
kylpylöistämme, Kylpylähotelli Päiväkummun. Yleisesti ottaen kävijöitä sivustolla on
vuositasolla viime vuoden osalta ollut n. 116 000, joka on hieman pienempi
kuin edellisen vuoden vastaava luku. Suurin osa sivuilla kävijöistä käy
suomenkielisillä sivuilla, noin 13 000 englanninkielisillä, reilu 1000 kävijää
ruotsinkielisillä sivuilla ja vajaa 1000 venäjänkielisillä. Edelliseen vuoteen
nähden ruotsinkielisten määrä sivustolla on yli tuplaantunut, kun taas
venäjänkielisillä sivuilla on käynyt puolet vähemmän kävijöitä. Määrämuutoksia
selittänee ruotsinkielisten lomaryhmien lisääntyminen ja sitä kautta myös
muutoin tunnettuuden kasvaminen. Venäjän kielisten kävijöiden määrää selittänee
pienempi panostus venäjän nettimarkkinointiin tänä vuonna. Vuositasolla kuitenkin venäjältä
tullut nettiliikenne on isompaa kuin ruotsista, tämä kertoo siitä että
ruotsinkieliset sivut palvelevat myös suomenruotsalaisia, Päiväkumpuhan sijaitsee aivan Suomen kielirajalla.
Käyn läpi
havaintojani tarkemmin alkuvuoden osalta
(1.1. – 12.2.2014) ja raotan tässä postauksessa tilastoja hieman teille.
Käyntejä on yhteensä ollut 16595, joka myötäilee samoja lukuja kuin viime
vuoden vastaavat. Yksilöityjä kävijöitä on kuitenkin hieman enemmän tänä
vuonna. Sivuja/käynti on 4,43 (v. 2012
5,56). Onko ihmisistä tullut entistäkin kiireisempiä, vai onko Päiväkummun sivuilla
vaikea liikkua? Myös käynnin keskimääräinen kesto on lyhentynyt. 64,9%
kävijöistä on ollut uusia kävijöitä, tämä ei ole muuttunut. Missä ovat siis jo
olemassa olevat asiakkaat? Tämän osuus saisi olla mielestäni hieman isompikin.
![]() |
Päiväkummun syksyn sadon korjuuta - netin satoa korjattava ympärivuoden |
Myös Päiväkummun edellisestä uutiskirjeestä 23% on avattu mobiilisti, kun parin vuoden takaisen uutiskirjeen on mobiilisti avannut vain 8%. Ennustettavissa on että tämä luku kasvaa edelleen. Vähiten Päiväkummun sivuilla käydään viikonloppuisin, suurempi trafiikki tapahtuu viikolla. Keskimäärin päiväkohtaisia kävijöitä sivustolla on 400 paikkeilla, mutta yli 500 kävijän määriä on ylitetty seuraavina päivinä: ti 7.1., ma 20.1. ja ti 11.2.Syitä tähän on ainakin 11.2. lähtenyt uutiskirje Solaris Kylpylöistä, seuraavana päivänä on lähtenyt myös Päiväkummun oma uutiskirje, mutta sen vaikutus kävijämääriin sivustolla ei ole niin merkittävä. Onko ajankohta ollut liian pian Solaris Kylpylöiden uutiskirjeen jälkeen? 6. – 19.1. Päiväkummulla on ollut tv-mainoskampanja mtv3:lla, tämä on vaikuttanut myös kävijämääriin www-sivustolla, mutta onko juuri 7.1. kävijämääriin ollut vaikutusta kun on huomattu uusi mainos, jatkoon vaikutus ei ole ollut niin suuri. Lisäksi Päiväkummulla on ollut Sanoma Network Optimizerin kanssa tulospohjaista bannerimainontaa, klikkejä on sen mukaan tullut isoimpia määriä 28.1., 30.1., 1.2., 3.2., ja 4.2. Näillä ei siis merkittävästi ole ollut vaikutusta kokonaisklikkimääriin, sillä ne eivät näy kokonaistilastoissa vaikkakin kuitenkin merkittävä kanava alkuvuoden aikana on eri sivut olleet. Tästä lisää seuraavassa.
Mistä kävijät Päiväkummun sivustolle tulevat?
Tarkastellulta ajanjaksolta Päiväkummun sivuille suoraan
tulleita on 4138, Googlen kautta 6862, 2522 on tullut www.solariskylpylat.fi –sivuston
kautta, viime vuonna vastaava luku on ollut 1433 joten asiakasuskollisuutta on
ollut - myös näiden sivujen kautta tulevat ovat pysyneet sivustollamme
kauemmin. Googlen kautta tulleet ovat vähentyneet melkein 2000, joka on iso
määrä. Hakukoneoptimointia on googlella kallistunut ja on vaikuttanut siten
myös kävijämääriin. Käynnin
keskimääräinen kesto on ollut 5 minuutin luokkaa. Seuraavaksi eniten
sivustoillemme on tultu Kelan sivuilta, Päiväkumpu on iso kuntouttaja ja on
mukava huomata että kuntoutujat tulevat sivustollemme myös Kelan sivujen
kautta. Kolmantena on www.iltasanomat.fi,
kävijöitä on sivuston kautta tullut 210 ja nämä ovat bannerikampanjan ansiosta
tulleita. Samaan kampanjaan liittyy rantapallo.fi sivusto, jonka kautta tullut
163 kävijää, huuto.net (154), luukku.com ( 51), Taloussanomat (51),
Asunnot.oikotie.fi (27), Helsingin Sanomat (23), (lisäksi paljon sivustoja
jotka liittyvät tähän kampanjaan, mutta kävijät ovat yksittäisiä). Solaris-lomat
ry sivujen kautta on tullut 199 kävijää eli tuettujen lomien hakijat ovat
käyneet katsomassa myös kohteiden palveluista lisätietoa, muita lomajärjestöjä
tilastoissa myös näkyy mm. Mtlh:n kautta on tullut 92 kävijää.
Suoraan sähköpostikirjeohjelman (anpdm.com)
sivuston kautta kävijöitä on ollut 165, mutta tästä puuttuu ne jotka ovat
ohjautuneet Solaris Kylpylöiden sivustojen kautta. Facebookin kautta kävijöitä on tullut 174, viime vuonna kävijöitä on ollut 121, eli
hienoista kasvua on ollut. Mielenkiintoinen tulokas tilastoissa on www.visitlohja.fi sivusto, jonka kautta on
tullut tarkasteluajankohtana jopa 112 kävijää. Sivusto on Lohjan Matkailupalvelukeskuksen
sivusto ja Päiväkumpu on kuntaliitoksen jälkeen ollut siellä paremmin
näkyvillä, viime vuonna vastaavana ajankohtana oli 35 kävijää. Erittäin iloinen
havainto on että www.mummonmokit.fi
sivuston kautta kävijöitä on tullut 109 henkilöä. Mummonmökit on pienkotiasuinalue senioreille Karjalohjalla.
Kävijämäärän lisäykseen on varmasti vaikuttanut Helsingin Sanomissaollut artikkeli mummonmökeistä .
www.spa.fi sivun kautta
kävijöitä on tullut 66, kun viime vuonna vastaavana ajankohtana luku on ollut
10. Sähköiseen markkinointiin on Suomalaisten Kylpylöiden osalta panostettu.
Konsernin muiden kylpylöiden sivustojen kautta
on tullut kävijöitä 51 Summassaaresta ja
123 Rauhalahdesta.
www.kidventures.fi
sivun kautta tulijoita on tullut 26, viime vuonna vastaava luku on ollut 45.
Lisäksi paljon yksittäisiä kävijöitä erilaisilta sivustoilta, ryhmäasiakkaiden
omilta sivuilta, ammattiliittojen www-sivuilta, blogeista, erilaisista
hakusivustoista jne..
Sivuista suosituimpia etusivun jälkeen ovat, tarjoussivut, tapahtumasivu, kylpylän etusivu, hemmotteluhoitojen etusivu. Erityisesti näistä sivuista pitää "pitää huolta".
3 mielenkiintoista löydöstä ja ehdotuksia toimenpiteiksi
www.visitlohja.fi sivuston
kautta on tullut yllättävän paljon kävijöitä sivustoille, nyt olisi tärkeää
tarkistaa, mitä sivuilta löytyy, mitä pitäisi löytyä ja käydä keskusteluja
Lohjan Matkailupalvelukeskuksen kanssa kehitysehdotuksista. Tätä ilmaista väylää kannattaa hyödyntää ja
ilmoittaa myös ajankohtaisia tapahtumia heille ja muutoinkin seurata mitä
sivustolla tapahtuu.
Facebookin kautta kävijöitä on tullut alkuvuodesta
sivustolle 174, vaikka sponsoroitua markkinointimahdollisuutta ei ole käytetty
hyväksi. Tätä olisi hyvä kokeilla ja seurata vaikutuksia, lisäksi sosiaalisen
median käytäntöjä voisi tarkistaa ja miettiä miten kehittää osaamista sillä saralla.
Google analyticsia kannattaa käyttää sen seuraamiseen kuinka
paljon trafiikkia on näiltä muiden sivuilta. Kannattaa analysoida sitä mikä
toimii ja mikä ei, sellaiseen ei kannata pistää panoksia mikä ei toimi.
Tasaisin väliajoin olisi hyvä tarkistaa miltä sivuilta tullaan ja käydä
tarkistamassa tiedot näillä sivuilla ja miettiä voisiko liikennettä tehostaa
entisestään, näitä sivustoja ovat mm. asiakkaiden omat sivustot. Samalla on
hyvä tarkistaa olisiko tätä kautta löydettävissä hyviä hakusanoja lisättäväksi
omille sivustoille.
p.s. tuntui että tämän tehtävän laajuus oli vain pieni
pintariipaisu tilastojen maailmaan, tähän olisi hyvä ja mielenkiintoista perehtyä tarkemminkin
Olipa monipuolinen analyysi, ainakin minun mielestäni. Olet selkeästi sisäistänyt homman!
VastaaPoistaKiitos. Ehkä vähän turhankin pitkä blogipostaus, mutten halunnut kuitenkaan tiivistää loppujen lopuksi kun löytyi kaikenlaista mielenkiintoista.
VastaaPoistaHei Emma! Ei ollut yhtään liian pitkä postaus, kun oli ihan oikean yrityksen oikeat tiedot analyysissä. Kiva, että sait paljastaa lukuja täällä. Itselläni tämä tehtävä jäi ihan pinnalliseksi, kun en tehnyt analyysiä oikeasta sivusta. Voitko kertoa, vastaako uusien kävijöiden suuri määrä myös todellista asiakasprofiilianne? Ei varmaankaan?
VastaaPoistaJatka vain tilastoihin perehtymistä ja muista laittaa sen kautta keksimäsi kehitysehdotukset myös käytäntöön. Jos postaus on kokonaisuudessaan kohderyhmää kiinnostava niin se ei koskaa liian pitkä
VastaaPoista