sunnuntai 16. helmikuuta 2014

Menestyt kun tiedät mitä kotisivuillasi tapahtuu



Tilastotiede ei äkkiseltään kuulosta kovin mediaseksikkäältä, mutta pureutuminen oman liiketoiminnan www-sivujen kävijämääriin ja taustoihin, voi asiaan uppoutua yhtäkkiä pidemmäksikin aikaa. Markkinoinnissa usein ongelmana lienee ettei selvitetä epäonnistumisen syitä eikä tuloksia mitata. Koskaan ei voi tietää mikä toimii ja mikä ei. Internetissä toteutettuun markkinointiin pätevät jollain tasolla samanlaiset hankaluudet kuin tavanomaisissa menetelmissä.  Käytettävissä on kuitenkin monia välineitä, joilla mitata, mistä jonkin toimenpiteen menestys syntyy ja miksi jokin toimenpide menee pieleen.  Internet on yksi myynnin ”myyntisuppiloista”, kävijöitä on tietty määrä, näistä potentiaalisia kävijöitä hieman pienempi määrä ja lopullisia asiakkaita vielä pienempi määrä. Tuotto tulee näistä. Mitä isompi on se alkupään suppilo, sitä isompi on lopullisten asiakkaidenkin määrä. 

Otin tarkkailuun kävijäseurannan osalta yhden kylpylöistämme, Kylpylähotelli Päiväkummun. Yleisesti ottaen kävijöitä sivustolla on vuositasolla viime vuoden osalta ollut n. 116 000, joka on hieman pienempi kuin edellisen vuoden vastaava luku. Suurin osa sivuilla kävijöistä käy suomenkielisillä sivuilla, noin 13 000 englanninkielisillä, reilu 1000 kävijää ruotsinkielisillä sivuilla ja vajaa 1000 venäjänkielisillä. Edelliseen vuoteen nähden ruotsinkielisten määrä sivustolla on yli tuplaantunut, kun taas venäjänkielisillä sivuilla on käynyt puolet vähemmän kävijöitä. Määrämuutoksia selittänee ruotsinkielisten lomaryhmien lisääntyminen ja sitä kautta myös muutoin tunnettuuden kasvaminen. Venäjän kielisten kävijöiden määrää selittänee pienempi panostus venäjän nettimarkkinointiin tänä vuonna. Vuositasolla kuitenkin venäjältä tullut nettiliikenne on isompaa kuin ruotsista, tämä kertoo siitä että ruotsinkieliset sivut palvelevat myös suomenruotsalaisia, Päiväkumpuhan sijaitsee aivan Suomen kielirajalla.

Käyn läpi havaintojani  tarkemmin alkuvuoden osalta (1.1. – 12.2.2014) ja raotan tässä postauksessa tilastoja hieman teille. Käyntejä on yhteensä ollut 16595, joka myötäilee samoja lukuja kuin viime vuoden vastaavat. Yksilöityjä kävijöitä on kuitenkin hieman enemmän tänä vuonna.  Sivuja/käynti on 4,43 (v. 2012 5,56). Onko ihmisistä tullut entistäkin kiireisempiä, vai onko Päiväkummun sivuilla vaikea liikkua? Myös käynnin keskimääräinen kesto on lyhentynyt. 64,9% kävijöistä on ollut uusia kävijöitä, tämä ei ole muuttunut. Missä ovat siis jo olemassa olevat asiakkaat? Tämän osuus saisi olla mielestäni hieman isompikin.

Päiväkummun syksyn sadon korjuuta - netin satoa korjattava ympärivuoden
Suomalaisten jälkeen käyntejä on ollut Venäjältä 100 (221) suluissa viime vuosi, Yhdysvalloista 95 (37) , Ruotsista 89(76), Saksasta 40(20) ja jonkin verran Iso-Britanniasta, Ranskasta, Tanskasta ja Sveitsistä. Yhdysvalloista tullut liikenne on yllättävän suuri, eikä selitystä löytynyt. Olisiko joku voinut linkittää Päiväkummun blogiinsa? Mobiilikäyttäjien määrä on enemmän kuin tuplaantunut vuoden takaisesta, tämä ei liene yllätys, mutta on hyvä muistaa että käytettävyys mobiilisti on oltava kunnossa. Tätä tukee myös se että Solaris Kylpylöiden edellisen uutiskirjeen avauksista n. 20% tapahtuu jo mobiilisti. 

Myös Päiväkummun edellisestä uutiskirjeestä 23% on avattu mobiilisti, kun parin  vuoden takaisen uutiskirjeen on mobiilisti avannut vain 8%. Ennustettavissa on että tämä luku kasvaa edelleen. Vähiten Päiväkummun sivuilla käydään viikonloppuisin, suurempi trafiikki tapahtuu viikolla. Keskimäärin päiväkohtaisia kävijöitä sivustolla on 400 paikkeilla, mutta yli 500 kävijän määriä on ylitetty seuraavina päivinä: ti 7.1., ma 20.1. ja ti 11.2.Syitä tähän on ainakin 11.2. lähtenyt uutiskirje Solaris Kylpylöistä, seuraavana päivänä on lähtenyt myös Päiväkummun oma uutiskirje, mutta sen vaikutus kävijämääriin sivustolla ei ole niin merkittävä. Onko ajankohta ollut liian pian Solaris Kylpylöiden uutiskirjeen jälkeen? 6. – 19.1. Päiväkummulla on ollut tv-mainoskampanja mtv3:lla, tämä on vaikuttanut  myös kävijämääriin www-sivustolla, mutta onko juuri 7.1. kävijämääriin ollut vaikutusta kun on huomattu uusi mainos, jatkoon vaikutus ei ole ollut niin suuri.  Lisäksi Päiväkummulla on ollut Sanoma Network Optimizerin kanssa tulospohjaista bannerimainontaa, klikkejä on sen mukaan tullut isoimpia määriä 28.1., 30.1., 1.2., 3.2., ja 4.2. Näillä ei siis merkittävästi ole ollut vaikutusta kokonaisklikkimääriin, sillä ne eivät näy kokonaistilastoissa vaikkakin kuitenkin merkittävä kanava alkuvuoden aikana on eri sivut olleet. Tästä lisää seuraavassa.

Mistä kävijät Päiväkummun sivustolle tulevat?
Tarkastellulta ajanjaksolta Päiväkummun sivuille suoraan tulleita on 4138, Googlen kautta 6862, 2522 on tullut www.solariskylpylat.fi –sivuston kautta, viime vuonna vastaava luku on ollut 1433 joten asiakasuskollisuutta on ollut - myös näiden sivujen kautta tulevat ovat pysyneet sivustollamme kauemmin. Googlen kautta tulleet ovat vähentyneet melkein 2000, joka on iso määrä. Hakukoneoptimointia on googlella kallistunut ja on vaikuttanut siten myös kävijämääriin.  Käynnin keskimääräinen kesto on ollut 5 minuutin luokkaa. Seuraavaksi eniten sivustoillemme on tultu Kelan sivuilta, Päiväkumpu on iso kuntouttaja ja on mukava huomata että kuntoutujat tulevat sivustollemme myös Kelan sivujen kautta. Kolmantena on www.iltasanomat.fi, kävijöitä on sivuston kautta tullut 210 ja nämä ovat bannerikampanjan ansiosta tulleita. Samaan kampanjaan liittyy rantapallo.fi sivusto, jonka kautta tullut 163 kävijää, huuto.net (154), luukku.com ( 51), Taloussanomat (51), Asunnot.oikotie.fi (27), Helsingin Sanomat (23), (lisäksi paljon sivustoja jotka liittyvät tähän kampanjaan, mutta kävijät ovat yksittäisiä). Solaris-lomat ry sivujen kautta on tullut 199 kävijää eli tuettujen lomien hakijat ovat käyneet katsomassa myös kohteiden palveluista lisätietoa, muita lomajärjestöjä tilastoissa myös näkyy mm. Mtlh:n kautta on tullut 92 kävijää.   

Suoraan sähköpostikirjeohjelman (anpdm.com) sivuston kautta kävijöitä on ollut 165, mutta tästä puuttuu ne jotka ovat ohjautuneet Solaris Kylpylöiden sivustojen kautta.  Facebookin kautta kävijöitä on tullut 174,  viime vuonna kävijöitä on ollut 121, eli hienoista kasvua on ollut. Mielenkiintoinen tulokas tilastoissa on www.visitlohja.fi sivusto, jonka kautta on tullut tarkasteluajankohtana jopa 112 kävijää. Sivusto on Lohjan Matkailupalvelukeskuksen sivusto ja Päiväkumpu on kuntaliitoksen jälkeen ollut siellä paremmin näkyvillä, viime vuonna vastaavana ajankohtana oli 35 kävijää. Erittäin iloinen havainto on että www.mummonmokit.fi sivuston kautta kävijöitä on tullut 109 henkilöä. Mummonmökit on pienkotiasuinalue senioreille Karjalohjalla.  Kävijämäärän lisäykseen on varmasti vaikuttanut Helsingin Sanomissaollut artikkeli mummonmökeistä .

www.spa.fi sivun kautta kävijöitä on tullut 66, kun viime vuonna vastaavana ajankohtana luku on ollut 10. Sähköiseen markkinointiin on Suomalaisten Kylpylöiden osalta panostettu. Konsernin muiden kylpylöiden sivustojen kautta  on tullut kävijöitä 51 Summassaaresta ja  123 Rauhalahdesta.
www.kidventures.fi sivun kautta tulijoita on tullut 26, viime vuonna vastaava luku on ollut 45. Lisäksi paljon yksittäisiä kävijöitä erilaisilta sivustoilta, ryhmäasiakkaiden omilta sivuilta, ammattiliittojen www-sivuilta, blogeista, erilaisista hakusivustoista jne..

Hakusanoja tarkistelin yleisesti hieman pidemmältä ajalta (kesäkuun alusta alkaen) ja pikaisena havaintona oli se että 50 käytetyimmän haun sisältö liittyi hotelliin, kylpylään, Karjalohjaan ja Lohjaan yhdistettynä Päiväkumpuun tai Päiväkumpu eri muodoissa. Muita osumia löytyi "pikkujoulut" 61(1) suluissa ed. vuosi, hemmotteluloma kahdelle 49 (47), kylpylät etelä-suomi 32(85), romanttinen viikonloppu kahdelle Suomessa 24 (2), tyky päivä 24(0), kylpylät 20(235), hotelli järven rannalla 18(11). Näiden sanojen tehostamista omilla sivuilla kannattaisi tehostaa. Klikkausten määrän merkitys avautuu vasta kun tarkastellaan, mikä on sivujen konversio, kuinka paljon ostoksia tehdään, kuinka paljon tilataan e-kirjettä jne.

Sivuista suosituimpia etusivun jälkeen ovat, tarjoussivut, tapahtumasivu, kylpylän etusivu, hemmotteluhoitojen etusivu. Erityisesti näistä sivuista pitää "pitää huolta".

3 mielenkiintoista löydöstä ja ehdotuksia toimenpiteiksi

www.visitlohja.fi sivuston kautta on tullut yllättävän paljon kävijöitä sivustoille, nyt olisi tärkeää tarkistaa, mitä sivuilta löytyy, mitä pitäisi löytyä ja käydä keskusteluja Lohjan Matkailupalvelukeskuksen kanssa kehitysehdotuksista.  Tätä ilmaista väylää kannattaa hyödyntää ja ilmoittaa myös ajankohtaisia tapahtumia heille ja muutoinkin seurata mitä sivustolla tapahtuu.  

Facebookin kautta kävijöitä on tullut alkuvuodesta sivustolle 174, vaikka sponsoroitua markkinointimahdollisuutta ei ole käytetty hyväksi. Tätä olisi hyvä kokeilla ja seurata vaikutuksia, lisäksi sosiaalisen median käytäntöjä voisi tarkistaa ja miettiä miten kehittää osaamista sillä saralla.

Google analyticsia kannattaa käyttää sen seuraamiseen kuinka paljon trafiikkia on näiltä muiden sivuilta. Kannattaa analysoida sitä mikä toimii ja mikä ei, sellaiseen ei kannata pistää panoksia mikä ei toimi. Tasaisin väliajoin olisi hyvä tarkistaa miltä sivuilta tullaan ja käydä tarkistamassa tiedot näillä sivuilla ja miettiä voisiko liikennettä tehostaa entisestään, näitä sivustoja ovat mm. asiakkaiden omat sivustot. Samalla on hyvä tarkistaa olisiko tätä kautta löydettävissä hyviä hakusanoja lisättäväksi omille sivustoille.
 
p.s. tuntui että tämän tehtävän laajuus oli vain pieni pintariipaisu tilastojen maailmaan, tähän olisi hyvä  ja mielenkiintoista perehtyä tarkemminkin

4 kommenttia:

  1. Olipa monipuolinen analyysi, ainakin minun mielestäni. Olet selkeästi sisäistänyt homman!

    VastaaPoista
  2. Kiitos. Ehkä vähän turhankin pitkä blogipostaus, mutten halunnut kuitenkaan tiivistää loppujen lopuksi kun löytyi kaikenlaista mielenkiintoista.

    VastaaPoista
  3. Hei Emma! Ei ollut yhtään liian pitkä postaus, kun oli ihan oikean yrityksen oikeat tiedot analyysissä. Kiva, että sait paljastaa lukuja täällä. Itselläni tämä tehtävä jäi ihan pinnalliseksi, kun en tehnyt analyysiä oikeasta sivusta. Voitko kertoa, vastaako uusien kävijöiden suuri määrä myös todellista asiakasprofiilianne? Ei varmaankaan?

    VastaaPoista
  4. Jatka vain tilastoihin perehtymistä ja muista laittaa sen kautta keksimäsi kehitysehdotukset myös käytäntöön. Jos postaus on kokonaisuudessaan kohderyhmää kiinnostava niin se ei koskaa liian pitkä

    VastaaPoista