Tulin
juuri laskettelulomalta Alpeilta ja kohteeksi oli valikoitunut Itävallan
Saalbach, joka yhdessä Hinterglemmin ja Leogangin kanssa muodostavat
kokonaisuuden, jota kutsutaan nimellä Skicircus. Erityisesti ensimmäisten matkailun sähköisen
markkinoinnin opintopäivien jälkeen oli mielenkiintoista seurata kuinka
tehokkaasti hiihtokeskus on osannut hyödyntää sähköisen markkinoinnin
välineitä. Kuten kuvasta näkyy, on heti etusivulla näyttävästi linkit
facebookiin, foursquareen, google+:aan, Youtubeen, blogiin, Instagramiin. Lisäksi
myös matkan varaus on tehty helpoksi ja näyttävästi heti etusivulla, lisäksi
sivustolla on toimivat mobiiliversiot.
Lähetä kuvaterveiset suoraan rinteestä
Valitsin
kotitehtävän onnistuneeksi internetmarkkinointikampanjaksi skicircuksen Snapshotportaalin.
Kävijä löytää rinnekartoista merkityt snapshot-paikat yleensä hissien
yläasemien lähettyviltä. Snapshot-paikalla voi ottaa itsestään tai ryhmästään
hienoja valokuvia automaatilla, joka vie kuvat suoraan portaaliin.
Snapshotpaikkoja on yhteensä rinnealueella kuusi kappaletta.
Nettisivuilta voi heti kuvan ottamisen jälkeen löytää oman kuvansa eri
snapshot-paikkojen alta oikean kellonajan kohdalta. Kuvaan tulee siis
ajankohtaista kuvaa lomaltasi, lisäksi www.saalbach.com teksti sekä logo ja
paikan nimi. Kuvan voi lähettää e-korttina suoraan ystäville, jakaa Facebookissa, Twitterissä ja Google+:ssa.
Kampanjan kohderyhmät ja toimenpiteen
tavoite
Kampanjan
kohderyhmänä on sekä matkailukohteen olemassa olevat asiakkaat sekä heidän
aktiivilomailua harrastavat ystävänsä ja verkostoissa mm. sosiaalisessa mediassa olevat henkilöt.
Toimenpiteen tavoitteena on saada tyytyväisistä kävijöistä kohteen
omia markkinoijia. Tähän sisältyy yhteisöllisiä piirteitä ja toimii toisaalta ihan
omana julkaisupalvelunaan. Tuotteiden ja palveluiden suosittelu on helpottunut
digitalisoitumisen myötä ja netin kautta suositukset leviävät helposti
laajallekin lukijakunnalle.
Miten kampanja on onnistunut ja onnistuu
Jokaista
erillistä sähköisen markkinoinnin kampanjaa tulisi seurata, jotta siitä saadaan
suurin hyöty irti. Tärkeintä Snapshot-markkinoinnin osalta on seurata kuinka
paljon milläkin snapshot-paikalla otetaan kuvia, analysoida syitä miksi jossain
paikassa kuvia otetaan enemmän ja toisessa vähemmän ja tehdä analysoinnin
pohjalta muutoksia esimerkiksi kameroiden sijaintien osalta. Uskon että hiihtokeskus myös seuraa
esim. facebookjakojen määrää sekä e-kortin lähettäneiden määrää. Snapshot-palvelua kannattaa jatkaa hyvänä
palveluna asiakkaille ja samalla markkinointikeinona asiakkaiden kautta muille
potentiaalisille asiakkaille.
Jatkossa voisi kehittää mobiilisovelluksessa esim. kuvan jakamista Facebookissa entistä helpommaksi. Lisäksi kannattaisi miettiä, kuinka saada palvelusta vielä suurempi hyöty kasvattamalla sen tietoisuutta kävijöiden parissa. Kehittämisen varaa on myös snapshotmahdollisuuden näkyvyydellä etusivulla. Tärkeää olisi lisätä tietoisuutta laskettelijoille esim. yhteistyössä isojen alppimatkoja järjestävien matkatoimistojen kanssa sekä paikan päällä keskuksessa. Havaitsimme että moni ei ollut huomannut tätä erinomaista palvelua ja silloin hyödyt markkinointimielessäkin jää vähäisemmiksi. Snapshotpaikkojen löydettävyys paikan päällä pitäisi myös varmistaa paremmalla näkyvyydellä. Myös tieto palvelun ilmaisesta käytöstä pitäisi näkyä paremmin. Tehokkuus kasvaisi myös sen myötä että snapshot-paikoilla toimisi ilmainen WLAN. Toki nytkin suurimmassa osassa rinnekahviloita on ilmainen WLAN.
Jatkossa voisi kehittää mobiilisovelluksessa esim. kuvan jakamista Facebookissa entistä helpommaksi. Lisäksi kannattaisi miettiä, kuinka saada palvelusta vielä suurempi hyöty kasvattamalla sen tietoisuutta kävijöiden parissa. Kehittämisen varaa on myös snapshotmahdollisuuden näkyvyydellä etusivulla. Tärkeää olisi lisätä tietoisuutta laskettelijoille esim. yhteistyössä isojen alppimatkoja järjestävien matkatoimistojen kanssa sekä paikan päällä keskuksessa. Havaitsimme että moni ei ollut huomannut tätä erinomaista palvelua ja silloin hyödyt markkinointimielessäkin jää vähäisemmiksi. Snapshotpaikkojen löydettävyys paikan päällä pitäisi myös varmistaa paremmalla näkyvyydellä. Myös tieto palvelun ilmaisesta käytöstä pitäisi näkyä paremmin. Tehokkuus kasvaisi myös sen myötä että snapshot-paikoilla toimisi ilmainen WLAN. Toki nytkin suurimmassa osassa rinnekahviloita on ilmainen WLAN.
Mielenkiintoinen kampanja! Tämän tyylinen kampanjointi tulee varmasti lisääntymään matkailussa. Halutaan asiakkailta suoria referenssejä paikasta ja mikä muu kertoisi sen paremmin kuin kuva itse kohteesta! Huomasin jo aiemmin viikolla Facebookissa näitä lataamiasi kuvia - minuun ne ainakin tehosivat! Kuvista ja tilanteista tulee hyvä fiilis ja se jos mikä auttaa antamaan positiivisen kuvan itse paikasta. Ihmisethän tuntuvat harrastavan tätä jo muutenkin, yksi sun toinen lataa nykyään ruoka-annosten kuvia nettiin ja mainostaa vahingossa tai tarkoituksella kyseisen ravintolan palveluita.
VastaaPoistaYhteistyökumppaneiden osuus varmasti parantaisi näkyvyyttää puolin ja toisin. Esimerkiksi tälläisessä hiihtokeskuksessa löytyy useita sidosryhmiä, jotka voisivat yhteistyössä kehittää markkinointia ja hyödyntää omaa näkyvyyttään.
Miten itse hyödyntäisit kylpylämaailmassa tämän tyylistä markkinointia ?
Nokkela kampanjaidea ja hyvin tiivistetty tuohon postaukseen tuo idea. Matkamessuilla oli muuten aika monella ständillä hyödynnetty sitä, että ihmiset haluavat kuvata ja kuvauttaa itseään ja jakaa kuvia. Kohteissa tämän tyyppisiä kampanjoita ei ainakaan kotimaassa ole kovin montaa näkyvästi tehty. Ehkäpä näemme vastaavia meilläkin lähitulevaisuudessa.
VastaaPoistaMielenkiintoista ja vähän erilaista - ehkä jotain vastaavaa nähdään myös jossain Suomen keskuksissa.
VastaaPoistaNäin on, monet ulkomailla käytetyt ideat käyvät täysin uusista Suomessa käytettäväksi.
VastaaPoistaNäinpä.... pitäisiköhän lähteä vähän tutkailemaan markkinoita.... ;)
Poista