sunnuntai 9. helmikuuta 2014

Matkailuyritys luo oman julkaisukanavan nettiin, toimii!



Tulin juuri laskettelulomalta Alpeilta ja kohteeksi oli valikoitunut Itävallan Saalbach, joka yhdessä Hinterglemmin ja Leogangin kanssa muodostavat kokonaisuuden, jota kutsutaan nimellä Skicircus. Erityisesti ensimmäisten matkailun sähköisen markkinoinnin opintopäivien jälkeen oli mielenkiintoista seurata kuinka tehokkaasti hiihtokeskus on osannut hyödyntää sähköisen markkinoinnin välineitä. Kuten kuvasta näkyy, on heti etusivulla näyttävästi linkit facebookiin, foursquareen, google+:aan, Youtubeen, blogiin, Instagramiin. Lisäksi myös matkan varaus on tehty helpoksi ja näyttävästi heti etusivulla, lisäksi sivustolla on toimivat mobiiliversiot.



Lähetä kuvaterveiset suoraan rinteestä

Valitsin kotitehtävän onnistuneeksi internetmarkkinointikampanjaksi skicircuksen Snapshotportaalin.  Kävijä löytää rinnekartoista merkityt snapshot-paikat yleensä hissien yläasemien lähettyviltä. Snapshot-paikalla voi ottaa itsestään tai ryhmästään hienoja valokuvia automaatilla, joka vie kuvat suoraan portaaliin. Snapshotpaikkoja on yhteensä rinnealueella kuusi kappaletta.  Nettisivuilta voi heti kuvan ottamisen jälkeen löytää oman kuvansa eri snapshot-paikkojen alta oikean kellonajan kohdalta. Kuvaan tulee siis ajankohtaista kuvaa lomaltasi, lisäksi www.saalbach.com teksti sekä logo ja paikan nimi. Kuvan voi lähettää e-korttina suoraan ystäville, jakaa Facebookissa, Twitterissä ja Google+:ssa.



Kampanjan kohderyhmät ja toimenpiteen tavoite
Kampanjan kohderyhmänä on sekä matkailukohteen olemassa olevat asiakkaat sekä heidän aktiivilomailua harrastavat ystävänsä ja verkostoissa mm. sosiaalisessa mediassa olevat henkilöt. Toimenpiteen tavoitteena on saada tyytyväisistä kävijöistä kohteen omia markkinoijia. Tähän sisältyy yhteisöllisiä piirteitä ja toimii toisaalta ihan omana julkaisupalvelunaan. Tuotteiden ja palveluiden suosittelu on helpottunut digitalisoitumisen myötä ja netin kautta suositukset leviävät helposti laajallekin lukijakunnalle.

Miten kampanja on onnistunut ja onnistuu
Jokaista erillistä sähköisen markkinoinnin kampanjaa tulisi seurata, jotta siitä saadaan suurin hyöty irti. Tärkeintä Snapshot-markkinoinnin osalta on seurata kuinka paljon milläkin snapshot-paikalla otetaan kuvia, analysoida syitä miksi jossain paikassa kuvia otetaan enemmän ja toisessa vähemmän ja tehdä analysoinnin pohjalta muutoksia esimerkiksi kameroiden sijaintien osalta. Uskon että hiihtokeskus myös seuraa esim. facebookjakojen määrää sekä e-kortin lähettäneiden määrää.  Snapshot-palvelua kannattaa jatkaa hyvänä palveluna asiakkaille ja samalla markkinointikeinona asiakkaiden kautta muille potentiaalisille asiakkaille.

Jatkossa voisi kehittää mobiilisovelluksessa esim. kuvan jakamista Facebookissa entistä helpommaksi. Lisäksi kannattaisi miettiä, kuinka saada palvelusta vielä suurempi hyöty kasvattamalla sen tietoisuutta kävijöiden parissa. Kehittämisen varaa on myös snapshotmahdollisuuden näkyvyydellä etusivulla. Tärkeää olisi lisätä tietoisuutta laskettelijoille esim. yhteistyössä isojen alppimatkoja järjestävien matkatoimistojen kanssa sekä paikan päällä keskuksessa. Havaitsimme että moni ei ollut huomannut tätä erinomaista palvelua ja silloin hyödyt markkinointimielessäkin jää vähäisemmiksi. Snapshotpaikkojen löydettävyys paikan päällä pitäisi myös varmistaa paremmalla näkyvyydellä. Myös tieto palvelun ilmaisesta käytöstä pitäisi näkyä paremmin. Tehokkuus kasvaisi myös sen myötä että snapshot-paikoilla toimisi ilmainen WLAN. Toki nytkin suurimmassa osassa rinnekahviloita on ilmainen WLAN.

5 kommenttia:

  1. Mielenkiintoinen kampanja! Tämän tyylinen kampanjointi tulee varmasti lisääntymään matkailussa. Halutaan asiakkailta suoria referenssejä paikasta ja mikä muu kertoisi sen paremmin kuin kuva itse kohteesta! Huomasin jo aiemmin viikolla Facebookissa näitä lataamiasi kuvia - minuun ne ainakin tehosivat! Kuvista ja tilanteista tulee hyvä fiilis ja se jos mikä auttaa antamaan positiivisen kuvan itse paikasta. Ihmisethän tuntuvat harrastavan tätä jo muutenkin, yksi sun toinen lataa nykyään ruoka-annosten kuvia nettiin ja mainostaa vahingossa tai tarkoituksella kyseisen ravintolan palveluita.
    Yhteistyökumppaneiden osuus varmasti parantaisi näkyvyyttää puolin ja toisin. Esimerkiksi tälläisessä hiihtokeskuksessa löytyy useita sidosryhmiä, jotka voisivat yhteistyössä kehittää markkinointia ja hyödyntää omaa näkyvyyttään.
    Miten itse hyödyntäisit kylpylämaailmassa tämän tyylistä markkinointia ?

    VastaaPoista
  2. Nokkela kampanjaidea ja hyvin tiivistetty tuohon postaukseen tuo idea. Matkamessuilla oli muuten aika monella ständillä hyödynnetty sitä, että ihmiset haluavat kuvata ja kuvauttaa itseään ja jakaa kuvia. Kohteissa tämän tyyppisiä kampanjoita ei ainakaan kotimaassa ole kovin montaa näkyvästi tehty. Ehkäpä näemme vastaavia meilläkin lähitulevaisuudessa.

    VastaaPoista
  3. Mielenkiintoista ja vähän erilaista - ehkä jotain vastaavaa nähdään myös jossain Suomen keskuksissa.

    VastaaPoista
  4. Näin on, monet ulkomailla käytetyt ideat käyvät täysin uusista Suomessa käytettäväksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näinpä.... pitäisiköhän lähteä vähän tutkailemaan markkinoita.... ;)

      Poista