perjantai 21. helmikuuta 2014

Löydänkö alppimatkoille googlettamalla?




Pääseekö googlettamalla tänne?
Kuva STS Alppimatkojen reissulta Saalbachissa 2

Koska deadline ensimmäisen opintojakson kotitehtäville häämötti vasta vuorokauden päästä ja tehtävät oli pääosin tehtynä, päätin vielä pureutua plussapisteiden keruuseen ja tehdä annetun ylimääräisen tehtävän. Tehtävänä oli valita jokin www-sivu ja kertoa vähintään 5 seikkaa siitä, miten kehittäisin ko. sivun hakukoneoptimointia. Päätin valita STS Alppimatkojen sivujen hakukoneoptimoinnin ja katsoa hieman kuinka voisi kehittää niiden löytymistä verkosta erilaisilla hakusanoilla.


 

Alkuun kuitenkin vähän faktaa hakukoneoptimoinnista:

Mitä on hakukoneoptimointi?

Hakukoneoptimointi tavoittelee www-sivuille kävijöitä hakukoneiden luonnollisista hakutuloksista (ei mainoksista). Arttu Raittila esittelee Nettibisnes-blogissaan yksityiskohtaisesti hakukoneoptimointia.  Ja olen pohjatiedot koonnut hänen kirjoituksestaan. Käytännössä hakukoneoptimointi tarkoittaa web-sivujen sijoitusten nostamista hakukoneiden hakutuloksissa sekä hakutulostan houkuttelevuuden lisäämistä, jolloin useampi hakija klikkaa niitä. Valittuja sivuja optimoidaan, jotta ne löytyisi halutuilla hakusanoilla. Hakukoneoptimointi on käytännössä Googlea varten optimointia, koska se on länsimaissa ylivoimaisesti suosituin ja toistaiseksi kehittynein hakukone. Microsoftin Bing-hakukone arvostaa monia samoja asioita. Hakutulosten sijat 1. – 3 keräävät suurimman osan hakijoiden klikkauksista. 

Millä hakusanoillla tavoitellaan?

Päämääriä voi olla uusien asiakkaiden hankkiminen, verkkokaupan myynnin lisääminen, tärkeän tiedon levittäminen, brändin vahvistaminen ja mainostulojen kasvattaminen.
Yksityiskohtaisia vinkkejä

  • Varmista että joka sivulla on yksilöllinen title-teksti, sijoita siihen 1-3 keskeistä avainsanaa luontevasti. Niin että tärkein avainsanoista on ensimmäisenä.

  • Pidä sivun teksti ytimekkäänä, google näyttää tekstistä keskimäärin 65-70 ensimmäistä merkkiä.

  • Sijoita yrityksen nimi esim sivuston loppuun ajatusviivalla erotettuna

  • Käytä otsikoissa avainsanoja, jotka herättävät ja ylläpitävät lukijan mielenkiintoa

  • Sisällytä avainsana myös taivutusmuodoissa

  • Tarkista sivukohtainen kuvaus (meta-description) – onko luonteva, kork 156 merkkiä, aloita tärkeimmällä informaatiolla.

  •  Käytä avainsanoja myös leipätekstissä (kohtuudella koko tekstin matkalla, mutta erityisesti tekstin alussa) Google voi myös rankaista avainsanatiheydestä, pidä alle 5%
  • Käytä pitkissä teksteissä myös synonyymeja, liika toisto on rumaa.

  • Mieti tarkkaan kuvien sisältämät tekstit, vaikuttaa myös hakukoneoptimointiin

  • Käytä lihavointia vain silmäiltävyyden parantamiseen, lihavointia voi ujuttaa myös hakusanojen päälle.

  • Myös sivuston ikä, aihepiiri ja käyttökokemus vaikuttaa optimointiin.

  • Kasvattamalla sivustolla vietettyä aikaa sivusto voidaan saada arvokkaammaksi Googlen silmissä.

Tyypillisiä ongelmia hakukoneiden kanssa


  • Sama title-teksti joka sivulla

  • Kuvilla esitetty teksti

  • Piiloteksti ja piilotetut linkit

  • Tuplasisältö

  • Liian samankaltaiset sivut

  • Liian paljon asioita samalla sivulla

  • Ylioptimointi

Miten kehittäisin www.alppimatkat.fi –sivuston hakukoneoptimointia?


Tekisikö mieli ottaa äkkilähtö?
Kokeilin ensin muutamilla hakusanoilla että löydänkö googlesta haluamani, hakusanoilla sijoitukset olivat seuraavanlaisia:
”alppimatka”  ykkösenä
”hiihtomatka” kakkosena
”pikkujoulumatka” ykkösenä
”laskettelumatka” kakkosena
”kokousmatka” kakkosena
”lautailumatka” ei lainkaan
”äkkilähdöt” toisen sivun viimeisimpänä
”laskettelu”  ”talviloma” ”hiihtoloma” ”after ski” ”lumiloma” ”pikkujoulu” ”lomatarjoukset” ei parilla ensimmäisellä sivulla

Hyviä sijoituksia löytyy tärkeimmillä sanoilla, joten taisin valita hieman vaikean kohteen tehtävääni.  Tässä vielä muutama vinkki kuinka hakukoneoptimointia voisi parantaa:


  1.  Etusivulla oleva kuvausteksti alareunassa on kovin lyhyt eikä sisällä tärkeitä avainsanoja. Tekstiä kannattaisi siis miettiä uudestaan ihan vain hakukoneoptimoinnin takia, itse tekstiä ei todennäköisesti hirveästi lueta, koska se on sivun alareunassa - tällöin ei haittaa vaikka teksti olisikin hieman pidempi.
  2. Muutamia hakusanoja, jotka eivät toimineet kannattaisi nostaa sivujen teksteihin sekä kuvateksteihin, jotta nekin toimisivat. Hiihtoloma- ja talvilomaideoita hakevat voivat googlata vain sanalla hiihtoloma kun hakevat erilaisia ideoita, tällöin Alppimatkojenkin olisi hyvä olla näkyvillä
  3. Tekstejä on upotettu kuviin eli tekstit ovat osa kuvaa eikä helpota optimointia. Kuvien nimeämisellä on tärkeä rooli myöskin. Tämä tulee ottaa huomioon - ehkäpä on otettukin. 
  4. "Äkkilähdöt"  on hieman huonommin hakukoneoptimoitu. Sivustolta puuttuu kokonaan kuvausteksti, jossa on upotettuna hakusana eri muodoissaan. Tämä kannattaisi lisätä. Tällä sivulla ei ole omaa kuvaa lainkaan, kuva kannattaisi olla nimettynä tietysti oikein.
  5. "Lomatarjoukset” hakusana voisi olla hyvä olla optimoituna tehokkaasti, nyt näin ei ole. Title-teksti on tällä hetkellä ”Tämän hetken tarjoukset ja kampanjat STS Alppimatkat” Voisiko teksti olla esim. Lomatarjoukset – ajankohtaiset kampanjat ja tarjoukset STS Alppimatkat. Myös sivun esittelytekstistä puuttuu sana lomatarjoukset. Sana ”tarjoukset” on otsikossa ja 2 x tekstissä. Tekstin muotoa kannattaisi myös muuttaa niin että sana ”tarjous” esiintyisi.  esim. löydä täältä itsellesi sopivin tarjous.

Minä löydän kyllä seuraavallakin kerralla oikeille sivuille ilman hakusanaoptimointiakin, mutta ehkäpä joku uusi asiakas päätyy sivustoille juuri hakukoneoptimointia parantamalla :)

2 kommenttia: