Kuinka selitän 6-vuotiaalle sähköiseen markkinointiin
liittyviä tapahtumia, joita en vielä osaa täysin selittää edes vaikkapa
kollegoilleni? Haasteen tälle pohdinnalle tuo se että itselläni ei ole lapsia
enkä myöskään tunne lasten internetkäyttäytymistä. Ensimmäinen ajatus on se
että onko yleisestikin matkailun sähköisessä liiketoiminnassa puutteita lasten
internetkäyttäytymisen tuntemisessa. Lapsethan nykyään tekevät entistä enemmän päätöksiä perheiden lomakohteista. Eli kuinkahan hyvin osataan ylipäätänsä
kohdentaa markkinointia juuri lapsille kun halutaan lapsiperheitä asiakkaiksi?
Konversioarvon kasvattaminen
![]() |
Photo by Eggib |
Valitisin kotitehtävän eri vaihtoehdoista konversion kasvattamisen selittämisen 6-vuotiaalle,
sillä en osaa sitä oikein itsellenikään selittää. Luin Ilkka Kauppisenblogi-kirjoituksen konversion kasvattamisesta
ja lähdin sitä kautta pohtimaan asiaa pienen esikouluikäisen silmin. Konversiolla tarkoitetaan nettisivujen tehokkuutta. Nettisivujen
tehokkuudella taas tarkoitetaan sitä kuinka monta nettisivuilla kävijää päätyy
tekemään sitä asiaa, mitä nettisivuilla tavoitellaan. Jos menet esimerkiksi
Legon sivuille pelaamaan erilaisia pelejä ja Legon tavoitteena on saada sadasta kävijästä 10
tilaamaan lisää legoja nettikaupasta niin ne haluaisivat että niiden konversioarvo
on 10. Mutta kun niistä sadasta menee nyt vain 4 ostamaan legoja nettikaupasta
niin se konversioarvo on vaan 4. Se että saataisiin se neljä muuttumaan
kymmeneksi, tarkoittaa konversion kasvattamista ja siinä on aina
haastetta sille yritykselle, jonka nettisivuista puhutaan. Mielestäni
suomenkielisillä Legon nettisivuilla verkkokauppaan meno ei ole tehty niin
helpoksi kun linkissä lukee ”shop” – pitäisikö siinä lukea ”Lego-kauppa”. Yksi sivujen tavoitteista voi olla se että sadasta
kävijästä vaikkapa 10 liittyy Lego-clubin jäseneksi. Silloin konversioarvo on
kymmenen. Lego-clubilaiset saavat lehden ja uutisia uutuustuotteista ennen
muita kävijöitä – tätä kautta sitten taas lisää legojen myyntiä.
Onko konversioarvon kasvattaminen ja parran kasvattaminen sama asia?
Sitten puhelinsoitto siskolle: ”Voisikohan kummipoika auttaa
minua yhdessä koulutehtävässä, pitäisi selittää konversion kasvattaminen
6-vuotiaalle ja katsoa onnistunko siinä”. Luvan saatuani sain 7-vuotiaan pojan
puhelimeen kesken legoleikkien ja kerroin puhelimitse asiani. Ensin kerroin
että aion puhua semmoisesta nettisivuihin liittyvästä asiasta kuin konversion
kasvattaminen, se on niin vaikea sana että en oikein itsekään sitä osaa, ehkä
siis kummipoikanikaan ei tiedä. Ensimmäinen kommentti oli: ”Kyllä minä tiedän,
se konversion kasvattaminen on parran kasvattamista”. Selitettyäni asian kaksi
kertaa, poika vakuutti että ymmärsi mitä tarkoitan – jäin vain pohtimaan että
oliko tämä vain keino päästä eroon supertylsästä tädin puhelusta ja päästä
leikkimään? Ei, kyllä minä onnistuin tässä tehtävässä!
Kuinka sitä
konversiota kasvatetaan?
Konversion kasvattamiseen liittyviä keinoja halusin vielä
tuoda esille, mutta nämä jätin selittämättä 7-vuotiaalle ja valitsin
kohderyhmäksi itseni. Avasin tätä edellä
mainitun Kauppisen blogipostauksen avulla.Tavoitteet
Nettisivustolla pitää olla selkeä tavoite. Jos tavoite puuttuu, voi olla etteivät asiakkaatkaan sinne sivulle päädy.
Oikeat kävijät
Pitää saada sivustolle ne oikeat kävijät, eli ne jotka oikeasti ostavat.
Luotettavuus
Sivuilla kävijän pitää luottaa sivustoon ja siihen yritykseen kenen sivuista on kyse. Sillä saadaan myös konversiota kasvatettua.
Helppokäyttöisyys
Sivuja pitää olla helppo käyttää, ja sieltä on myös helppo ostaa sekä löytää tärkeitä tietoja, kuten yhteystietoja helposti.
Sivujen toimiminen
Internetissä on erilaisia selaimia ihmisillä käytössä ja nettisivujen pitää olla helppoja käyttää erilaisilla selaimilla, myös mobiilikäytössä.
Kehu, kehoita, käske, innosta
Sivuilla pitää olla toimintonappeja ja linkkejä näkyvästi ja isolla. Sivuilla pitää osata kehua omia tuotteita.
Tutki miten kävijät toimivat
Nettisivujen kävijöiden käyttäytymistä pystytään tutkimaan. Enkä nyt tarkoita sitä että onko käyttäjä tuhma vai kiltti – vaan sitä että miten sivuille tullaan, ketkä sinne tulevat ja kuinka kauan siellä ollaan ja mitä siellä tehdään. Legollekin on tärkeää tietää mitä kautta mennään sille sivulle mistä voi ostaa lisää legoja tai onko kävijä aikuinen, lapsi ja tyttö vai poika.
Testaaminen
Testataan erilaisia keinoja. Vaikkapa sitä että onko ”osta” painike vasemmalla, oikealla, alhaalla, ylhäälklä, punaisena, sinisenä jne…. ja mikä merkitys kävijän seuraavaan toimintoon on.
Landing page eli lasketumissivu
Lasketumissivulla tarkoitetaan sitä mille sivulle tullaan kun klikataan jotain tiettyä kohtaa. Onko se lasketumissivu houkutteleva, onko siitä helppo edetä legojen ostamiseen?
4 lego esimerkki! Taitaa legot olla edelleen kova juttu kohderyhmän keskuudessa. Ps. hyvä artikkeli.
VastaaPoista